רבנים רבים המשתייכים לציונות הדתית התכנסו הערב (שלישי) בשכונת הר נוף בירושלים במטרה להתריע על הפגיעה בעולם התורה.

הרב מלמד: סנקציות פליליות - קו אדום

ראש ישיבת בית אל, הרב זלמן מלמד, ביקש בדבריו מסיעת הבית היהודי להתחיל ליזום במקום להגיב.

הרב מלמד ציין בפתח דבריו, כי "לדעתי עולם התורה הולך וגדל, התיישבות גדלה ועם ישראל גדל. יש קשיים בדרך וצריך לעבור אותם".

הרב מלמד הוסיף, כי "אנחנו מכאן רוצים לשלוח מסר לבית היהודי שמשתדל מתאמץ ומצליח בהרבה תחומים אבל יש דברים שהם קו אדום שאסור לעבור עליו. אי אפשר להסכים בשום פנים ואופן שתהיה בחקיקה כפייה פלילית כלפי בחורי ישיבות וזה קו אדום שאסור לעבור אותו. זה לא יביא עוד חיילים".

עם זאת הזכיר הרב מלמד, כי "יש בחורי ישיבה שלא לומדים ויש הרבה מהם שמקבלים פטור, אותם צריך לשלב במסגרות בצבא ובשירות לאומי וזה יהיה לטובת עם ישראל. אם ראשי הישיבות היה להם הכוח לומר שיש בעיה, ואלו שלא לומדים נכוון אותם למסגרות המתאימות - לא הייתה גזרה".

הרב מלמד התייחס גם למתקפת החקיקה האנטי דתית, ואמר כי "הרבה חוקים מתעוררים עכשיו. לפגוע בסטטוס קוו - זה קו אדום". הרב התייחס במרומז לחוק להטבות לבני זוג חד מיניים ואמר, כי "אסור להסכים לזה בשום אופן. אם זה קיים כבר בחו"ל, שיהיה, אבל לא צריך למסד את זה בחוק. זה קו אדום שאסור לחצות".

"צריך לעודד את הבית היהודי שיציע חוקים, למשל יוזמות בנושא השבת, ולא כל הזמן להתגונן. שהמפלגות האחרות יתגוננו. ההגנה הכי טובה זו התקפה", הוסיף הרב, "אני לא מבקר את הבית היהודי, הבית היהודי מאוד מתאמצים מעבר למה שהרבה אנשים יודעים כדי לשמור ולחזק את עולם התורה וארץ ישראל. התפקיד שלנו לחזק אותם ולדרוש מהם".

הרב קוק: העולם מתרוקן מתורה

הרב שמחה הכהן קוק, רב העיר רחובות, אמר כי "אנחנו בתקופה שהעולם מתרוקן מתורה"

הרב קוק מחה על הפער בין היחס ללומדי התורה ובין היחס לאקדמיה, "יש 220 אלף סטודנטים שמקבלים מלגות. מי שבא ללמוד בישיבה לא מקבל מלגה. לאוניברסיטאות יש תקציב של 7 וחצי מיליארד לשנה בלי ביקורת".

לדברי הרב קוק, "אין עוד הרבה מקומות בעולם בהם לומדים תורה. מדינת ישראל הפכה למרכז התורה העולמי וגם בזה רוצים לפגוע".

הרב קוק מתח ביקורת גם על מפלגת הבית היהודי ועל העומד בראשה "לפני הבחירות צצה מפלגה חדשה ובא וישב אצלי היו"ר שלה אצלי בבית. אמרתי לו שאני לא רוצה לדבר איתו על פוליטיקה, רק שאלה אחת: מה יהיה עם גיוס בני הישיבות? יו"ר המפלגה ענה לי: 'אתה חושב שאני אמנע מבחור ללמוד תורה? מי שירצה ללמוד ילמד'. ואז אחרי הבחירות הכל התהפך, מאז שחתמו עם מפלגה מרשעת לעם ישראל".

הרב אף ציין, כי "ישבנו עם הגב' שקד ודיברנו איתה על העניין, אך כבר קשה לה לשנות דברים. יש לזעוק זעקה עד כסא הכבוד".

הרב קוק הוסיף ומתח ביקורת על פסיקת בית המשפט שעיכב את הצו המורה לאם למול את בנה. "מי הסמיך את השופטים לקבוע מי ואיך ימולו? מי שמם? הם יודעים מה זאת מילה?".

"אל תגעו במשיחי", ציטט הרב קוק את הפסוק אותו מביאים חז"ל בהקשר ללימוד תורה של תינוקות של בית רבן וקבע, כי "התורה היא שמגינה עלינו. מכאן אנחנו חייבים להוציא זעקה גדולה ומרה".

הרב ליאור: לשאול למה באות הגזירות?

רב העיר קרית ארבע, הרב דב ליאור, אמר כי "זכות התורה היא הזכות שעומדת לנו מול אויבינו. צריכה לצאת מכאן קריאה שכל הגזרות מגמתן להפריד את הדת מהמדינה ולפחות שידעו שהציבור שלנו, הציבור הדתי לאומי, לא שותף למהלך הזה ויודע שלימוד התורה זו הזכות שלנו על קיומנו, על ארץ ישראל ועל השמירה כנגד אויבנו".

הרב ליאור לא נמנע מלמתוח ביקורת מרומזת על עולם התורה, "אם באה עלינו גזירה כזאת עלינו לשאול למה, על מנת לתקן. אני חושב שהגזירה הזו באה עלינו כי בעולם שלנו, עולם הרבנות, יש כמה דברים שצריך לתקן. חלק מהרבנים מזלזלים ברבנים של זרמים אחרים ויש רבנים שאינם מוסיפים כבוד לעולם התורה".

הרב ליאור הוסיף, כי "אנחנו לא חסים על כבודה של תורה או על כבוד תלמיד חכם כזה או אחר".

לדברי הרב ליאור, "יש מתקפת חוקים שמטרתם לפגוע במדינה כמדינה יהודית. צריך לפנות לממשלת ישראל ולמחות על כך שהם פוגעים בעם ישראל ובביטחון מדינת ישראל".

ראש ישיבת נתיבות ישראל בבת ים, הרב דוד חי הכהן, אמר כי "אותם אלה שמשתמשים בביטוי 'שוויון בנטל' צריכים להתבייש. האם זה נטל ללכת לצבא? זו זכות ללכת לצבא. בציונות הדתית ללכת לצבא זה זכות, כדי להגן על עם ישראל".

אולם לדברי הרב, "כמו שההגנה על הגוף של עם ישראל היא חובה, גם ההגנה על הרוח והנשמה של עם ישראל היא חובה. אם יכפו נגד לימוד התורה אנחנו נחנך נגד הגזירות וזו האחריות של כל עם ישראל. עם ישראל לא קיים בזכות 'הבימה' או 'הקאמרי' זה יש גם לגויים. תורה יש רק לעם ישראל".

"היום שליש מחברי הכנסת הם דתיים ואנחנו הולכים ומתרבים ומי שחושב שהוא יוכל לנצח אותנו הוא הולך נגד הטבע, נגד אלוקים. צריך להילחם על החרפה הזאת שקוראים לתורה נטל", הוסיף הרב דוד חי הכהן.

"אחת הבעיות שלנו זה הפירוד עם החרדים, ואולי בלי הפירוד הזה גם היינו בשלטון", ציין הרב, "ולכן עלינו לחזק אחד את השני על מנת לבטל את הגזירות".