ציפי חוטובלי
ציפי חוטובליצילום: פלאש 90

סגנית שר התחבורה, חברת הכנסת ציפי חוטובלי, נשמעת מוטרדת מאוד ביומן ערוץ 7 לנוכח הדיווחים על התקדמות המו"מ המדיני בתיווכו של מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי.

לדבריה ברור לה שביקוריו של קרי לא נועדו ליצירת קשרי ידידות בינו לבין אבו מאזן או נתניהו ו"האמריקאים מאוד רציניים. יש מקום לחשש הגדול אצל הרבה חברי כנסת בליכוד שמדובר בתכנית רצינית שבה נגלה שחלק רציני מהמדינה הועברו לרשות הפלשתינית".

בדבריה מגלה חברת הכנסת חוטובלי כי אמנם רבים מצמרת הליכוד תולים את יהבם במשאל העם שיבוצע במידה והצדדים יגיעו להסכם הכולל מסירת שטח משטחיה של מדינת ישראל, אך בפועל מתברר כי חוק משאל העם אינו כולל את שטחי יהודה שומרון ובקעת הירדן, כך ש"העיקר חסר מהספר", כהגדרתה של חוטובלי.

לדבריה החוק הקיים נוגע אך ורק לשטחי רמת הגולן וירושלים שעליהם הוחלה הריבונות הישראלית. את הדברים ציינה בפני ראש הממשלה ודרשה לכלול בחוק משאל העם הקרוב לחקיקה גם את יהודה ושומרון אך "נתניהו נצמד לעמדתו שהמו"מ לא מתקיים", ומשום כך אינו מוצא לנכון להרחיב את היקף החוק. חוטובלי מספרת כי במענה לשאלתה בנושא אמר לה נתניהו כי הכוונה היא קודם כל לחוקק חוק שיעגן את עצם ההיתכנות של משאל עם ורק לאחר מכן לבחון את אפשרות הרחבתו. טענה זו אינה מספקת את חוטובלי לנוכח ביקוריו התכופים של ג'ון קרי באזור ורצינות פעילותו. "בחדרי חדרים מתנהל מו"מ שמסכן את ביטחון ישראל ואת עתיד יהודה ושומרון. זו המגמה ואני לא יכולה לומר כעת ששומרים על שטחי מדינת ישראל".

באשר לצפוי בהמשך אומרת חוטובלי כי "האחריות תעבור אלינו חברי הכנסת. יש כמה זירות פוליטיות משמעותיות. ראש הממשלה יודע שאולי יש לו קואליציה חלופית אבל אין לו מפלגה חלופית. יש כאן די חברי כנסת מפוקחים שלא יצביע בניגוד לעמדת הרוב הבוחר של המפלגה, גם אם נדבר פוליטיקה ולא ערכים. יש גם חלק גדול מחברי הכנסת והשרים שהם מונעים על ידי ערכים ולא ילכו בעיניים עצומות אחרי נתניהו".

להערכתה של חוטובלי לא יוכל ראש הממשלה לגייס אליו די חברי כנסת להקמת חלופה פוליטית לליכוד כמעשה אריק שרון. בכוונתה להעלות את הסוגיות המדיניות בישיבת הסיעה מחר (שני), לתבוע מנתניהו להבהיר לאן מועדות פני המו"מ, להבהיר את השמועות סביב המו"מ ולדון בחוק משאל העם שהוא לטעמה חוק חלול. "אי אפשר שהנושא האיראני יחפה כל הזמן על מה שקורה בחדרי חדרים בנושא המו"מ. אני כן חושבת שיש מקום לדאגה".

על העובדה שאיש בליכוד אינו קורא תיגר נגד נתניהו, אומרת חוטובלי כי גם אם כיום קיים גיבוי במפלגה לנתניהו יגיע בסופו של דבר הרגע שבו אם חלילה, כלשונה, יציג נתניהו הסכם הכולל אבדן ריבונות ישראלית ביהודה שומרון והבקעה "לא תהיה לו מפלגה שתצביע איתו. ראינו איך הוא חושש להתבזות בועידת הליכוד ומרכז הליכוד. אם מוסדות המפלגה והחברים לא הולכים אחריו אי אפשר לעשות קואליציות וירטואליות עם בוז'י הרצוג. לא נוכל ליישר קו ולומר הן לכל מה שייצא מבית מדרשו של ראש הממשלה".

"אנחנו לא מדברים על בקעת הירדן אלא על יהודה ושומרון והעברת ריבונות שם. אין ספק שאלו הדברים שעליהם דנים", אומרת חוטובלי הסבורה כי המאבק הנוכחי צריך להתמקד בהכללת יהודה ושומרון בחוק משאל העם על מנת ליצור סינון נוסף להסכם מדיני באשר הוא.

בדבריה שבה חוטובלי על העיקרון לפיו אם קיימת ביקורת על התנהלותה המדינית של ישראל אין להפנות אותה לעברה של שרת המשפטים לבני שכוחה הסגולי קטן, כהגדרת חוטובלי, אלא להפנות את הביקורת היישר לעבר ראש הממשלה ולא לעבר שליחי המשנה שלו.

בהמשך התייחסה חוטובלי גם לפרשת פולארד ולדרישה לשחרר אותו בעקבות גילויי המעקב וההאזנות האמריקאיות אחרי מנהיגים ישראליים. לדבריה משיחות עם שגריר ארה"ב בישראל, עם בכירים בקהילה היהודית בארה"ב ועם גורמי ממשל אמריקאי עולה תמונה אחת ברורה והיא הכוונה להמשיך ולהשאיר את פולארד בכלאו לכל חייו למען ייראו וייראו.

את ההחלטה מגדירה חוטובלי כאכזרית וקובעת כי גם אם יש החלטה אכזרית שכזו אין הדבר פוטר אותנו מהצעקה המוסרית אל מול הצביעות האמריקאית. לטעמה ערכה של החתמת חברי הכנסת משני לעומת אמירה ברורה של ראש ממשלה ישראלי המחויב לתבוע בכל הזדמנות את שחרורו של פולארד.

באשר לשמועות על עסקת שחרור פולארד תמורת שחרור המחבלים אומרת חוטובלי כי מדובר בשמועה שגם על האמריקאים עצמם היא אינה קבילה ומאחוריה אין דבר למעט ספין תקשורתי חסר תכלית ומשמעות.

חוטובלי סבורה כי על ישראל למנף את השאיפה האמריקאית לראות בישראל עוגן יציב במרחב המזרח התיכון ובשם האינטרס האמריקאי הזה לתבוע את השחרור.

לקראת סוף דבריה נשאלה סגנית השר אם היא יכולה להבין את השתיקה שבה התעטפו שרי הממשלה סביב פרשת שחרור המחבלים. זאת לנוכח מאמצים חוזרים ונשנים של מערכת ערוץ 7 לשוחח עם אחד מהם על הסוגיה. להערכתה הסיבה היא תחושת בושה שהם עצמם חשים בעקבות ההחלטה. "אני לא מקנאה באלה שהצביעו נגד ונאלצו לקבל את החלטת הממשלה. מדובר בהחלטה המנוגדת לכל עקרונות המאבק בטרור שאותו הוביל נתניהו. אין שום ערך מקודש בהתנעת הליך מדיני ושחרור רוצחים נשים וילדים בשם השלום זו מציאות אבסורדית ולא מוסרית שפוגעת בישראל ובביטחונה. זה לא עניינם של המשפחות השכולות לבדן. זה פוגע בכולנו ובכל מי שחרט על דגלו את המאבק בטרור. הכול קורס מול השחרור הזה. זו החלטה מבישה של הממשלה ואין שום דרך להצדיק אותה".

חוטובלי סבורה שנכון היה להבהיר לעולם ולרש"פ שהמציאות השתנתה וההסלמה הטרוריסטית של התקופה האחרונה מביאה להחלטה שלא לקיים את גל השחרור הנוכחי. "העובדה שלא ממנפים זאת זו טעות שלא צריכה להיות מגובה בשתיקת השרים".

כשהיא נשאלת את שאלת השמאל מדוע לא בחרה הממשלה להקפיא התנחלויות ולהותיר את המחבלים בכלאם, אומרת חוטובלי כי מדובר בשמועה חסרת בסיס וכי בפני הממשלה לא עמדו שלוש אופציות כפי שיש מי שמנסה לטעון. לדבריה האמריקאים והפלשתינים רצו לקבל משהו בלתי הפיך וביודעם שהקפאת בנייה היא מהלך הפיך ואילו שחרור מחבלים אינו כזה דרשו אך ורק את שחרור המחבלים.

כשהתבקשה להתייחס לעובדה שהשר פרי הוא העומד מאחורי הקביעה שהייתה אופציה של הקפאת התנחלויות אומרת חוטובלי כי לשר פרי יש אינטרסים פוליטיים וכאשר עומדת בפניה אמינותו אל מול זו של ראש הממשלה היא מעדיפה את זו של ראש הממשלה.