חיילי גדס"ר 401
חיילי גדס"ר 401דובר צה"ל

במהלך השבוע שעבר קיימה יחידת הפלס"ר של חטיבת השריון 401 בצפון תרגיל היערכות למלחמה. ביומן ערוץ 7 סיפר רס"ן אורן, מפקד היחידה על התרגיל, מטרותיו ולקחיו.

רס"ן אורן מספר כי בכל יחידת אימון של החטיבה מתקיים אימון ממוקד לפלס"ר ובתרגיל האחרון התמקד התרגיל בהכנת הצוות למלחמה. על תפקודה בשעת מלחמה מספר אורן כי באתגרים הקיימים עולות לא מעט משימות חי"ר במתארים האופרטיביים השונים שעימם מתמודדת החטיבה. "אנחנו אמורים לדעת לבצע תנועה רגלית ורכובה, לאתר אויב ממרחקים, לבצע תנועה חשאית ככל הניתן ולמעשה לאפשר לחטיבה לנוע במתארים מורכבים".

אורן מקפיד בדבריו להדגיש כי פעילות חייליו משתלבת במערך הטכנולוגי העכשווי ואינה מחליפה את המערך הזה כשם שהמערך הטכנולוגי הכולל בין השאר מזל"טים ואמצעים אחרים אינו מחליף את הלוחם בשטח. עוד הוא מציין כי יתרונו של הלוחם המגיע לשטח הוא ביכולת לזהות את הדגשים הנצרכים בפועל. "הכוח הוא כוח שיודע לשהות בשטח. אנחנו יודעים לבצע תנועה מקדימה לעומק השטח. אנחנו לא במקום הטכנולוגיה. אנחנו צריכים לדעת להשתלב עם הטכנולוגיה ולנצל אותה לטובתנו, לעשות הכנות מתאימות ובשילוב עם הטכנולוגיה אנחנו צריכים לשים את הדגש במקום שצריך. הטכנולוגיה לא יודעת לזהות הכול מראש".

במהלך התרגיל, מספר רס"ן אורן, הוצבו בפני לוחמיו משימות ומטרות תוך כדי הקפדה על אי הוודאות והערפל בו נמצאים לוחמים בשעת מלחמה. עוד הוסיפו מפקדי היחידה ובקרי התרגיל והוסיפו בלת"מים שנועדו לבחון את יכולת ההסתגלות, האלתור ופתרון הבעיות של הלוחמים. לדבריו החיילים "ביצעו את כל המשימות בזמנים שהצבנו להם למרות מזג האוויר הקר".

כשנשאל אם תרגיל כזה הוא משאת נפשו של החייל הלוחם ביחידה או שמדובר בנטל מעיק, אומר אורן כי הדברים תלויים בכל חייל וחייל ותפיסתו. עם זאת הוא מוסיף ומציין כי בפלס"ר לכל חייל תפקיד ומקצוע שבו הוא מתמקצע ובו מתאפיינת פעילותו. כיוון שכך וכיוון שאין מדובר בחיילים שעליהם מוטלת משימת סבלות למשך שבוע שלם הרי שהעמידה במשימה הופכת פשוטה יותר מהבחינה המנטאלית.

לצד המחמאות לפקודיו מציין רס"ן אורן כי בסיכום התרגיל, כמו בכל תרגיל, מתגלים דגשים לטיפול ולשיפור, אך כצפוי לא ידיעה תקשורתית היא הבימה הנכונה לחלוק את הדברים עם הציבור.

באשר למקום התרגיל, צפון הארץ, אומר אורן כי האזור לא נבחן באופן אקראי, אלא משום שהוא מתאים לתרחיש המלחמה אליו נערכת היחידה ואיתה החטיבה כולה. "בחרנו בגליל ובגולן משום שזה מדמה מתאמים אופרטיוויים שאליהם אנחנו נערכים. אנחנו נערכים לכל המתארים בכל הגזרות אבל הפוקוס האחרון היה תואם לזירה הצפונית בהתאם לתרחישים המורכבים שאנחנו אמורים להתמודד איתם".