גבינה חלב
גבינה חלבפלאש 90

שר האוצר ,יאיר לפיד, ושר החקלאות ופיתוח הכפר, יאיר שמיר, חתמו היום (שני) על צו פיקוח על מחירי מוצרי החלב, להפחתת מחירי מוצרי החלב שבפיקוח בשיעור של 1.1% לצרכן.

כמו כן ,יוכנסו שני מוצרים לפיקוח מחירים - גבינה לבנה 5% ושמנת מתוקה 38%, שמחירן יופחת בכ-20%. מחירי המוצרים עודכנו בעקבות הורדת עודף הרווחיות במחלבות והפחתת ההנחות שניתנו לקמעונאים, שברובן לא הועברו לצרכנים, וכן הפחתת הסל ב-1.1%. העדכון השוטף בשיעור של 1.1% לא יחול על הגבינה לאור ההפחתה העצמית שביצעה "תנובה" במחירה ביולי האחרון בשיעור של .2.5% עדכון המחירים ייכנס לתוקף בתחילת ינואר.

החלטת השרים להכניס את השמנת והגבינה תחת פיקוח מחירים התקבלה בעקבות המלצת ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות .המלצת הוועדה גובשה לאחר שימוע ציבורי, בנוסף לביצוע בדיקת רווחיות בתשלובת החלב של "תנובה" שערכה ועדת המחירים המשותפת באמצעות רואה חשבון חיצוני וקבלת נתונים נוספים מהמחלבות. מנגנון הפיקוח על המחירים אינו מהווה פתרון לטווח הארוך לטיפול בכשלי שוק. אולם, נוכח המצב הנוכחי (היעדר תחרות ורווחים גבוהים למחלבות על חשבון הצרכנים), הוחלט על המהלך.

הפחתת המחיר מגלמת הקטנה של רווחי המחלבות בגין מוצרים אלה וצמצום ההכרה בהנחות הספקים שנתנו המחלבות. העדכון השוטף של מחירי המוצרים בפיקוח מתבסס על השינויים שחלו בעלויות הייצור בניכוי הייקור שניתן באופן זמני באוקטובר 2012 במסגרתו עלו מחירים בשיעור של 3.5% לצרכן ו- 4% למחלבה. בבדיקה שערכה ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר, נמצא כי בגבינה לבנה ובשמנת מתוקה קיימת רווחיות חריגה ביחס לנדרש ממוצר מפוקח. שוק הגבינות הלבנות הוא ריכוזי ביותר, ונתח השוק של שלוש המחלבות הגדולות הוא כ.90%- בשוק השמנת המתוקה, נתח השוק של חברת "תנובה" הוא כ-80%.

שר האוצר, יאיר לפיד, אמר כי "לטווח הארוך הפיקוח על המחירים אינו מהווה פתרון לטיפול בכשלי שוק. לא נהסס להשתמש בפיקוח בכל פעם שנמצא שיש מי שמנצל לרעה את שליטתו בשוק ואת היעדר התחרות ליצירת רווחים גבוהים מדי-על חשבון הצרכנים. כל שחקן בשוק שינסה לעלות את הרווחים שלו לגובה בלתי סביר, ויתנהל בכוחנות כלפי הצרכנים- צריך לדעת שנשתמש בכל הכלים, גם האגרסיביים ביותר, כדי להחזיר את המחירים לרמה שהציבור יכול להרשות לעצמו. כל השחקנים במשק צריכים להבין: אנחנו נדאג לזה שיוקר המחיה בישראל יילך ויפחת, כי הציבור כבר לא מסוגל לעמוד בו יותר".

שר החקלאות ופיתוח הכפר, יאיר שמיר, אמר כי "המהלך מבטא את מחויבות משרד החקלאות להפחתת יוקר המחייה במדינת ישראל. משרד החקלאות ימשיך לפעול להורדת המחירים לצרכן תוך מתן תגמול הוגן לחקלאים ע"י טיפול יסודי בשרשרת הערך, לרבות פערי התיווך בתוצרת החקלאית והגברת היעילות של המשקים החקלאים".

איציק אלרוב ממובילי המאבק ביוקר המחיה ומייסד תנועת "הצרכנים" אמר כי הכנסת מספר מוצרים מצומצם לפיקוח היא "לא יותר מאקמול לחולה סרטן ולא תעצור את השתוללות מחירי המזון בארץ".

"הן מבקר המדינה והן המלצות דו"ח וועדת קדמי לבדיקת התחרות בשוק המזון קבעו שמנגנוני הפיקוח על המחירים כשלו כישלון חרוץ והם אינם ממלאים את תפקידם. בנוסף לכך, ניסיון העבר מלמד כי באורח פלא הורדת מחיר המטרה כמעט אף פעם אינה מתגלגלת לצרכן, אלא לרוב נעצרת בשורת הרווח של המונופולים השולטים בשוק".

"על מנת להוריד את מחיר מוצרי החלב, על משרדי החקלאות והאוצר לפתוח את שוק ייצור החלב לתחרות ולהורות על פירוקה של תנובה למספר חברות שיתחרו זו בזו. צעדים אלו יורידו את מחירי מוצרי החלב ומוצרים נוספים. שוק החלב בישראל מנוהל בשיטה סובייטית. הגיע העת להפכו לשוק תחרותי ומשוכלל, תוך התחשבות באינטרסים ההתיישבותיים של מדינת ישראל".

מתנובה נמסר, כי לאור הנחיית ועדת המחירים, נאלצת תנובה לצמצם את ההנחות הניתנות לרשתות השיווק לחנויות ולשוק המקצועי במוצרים המפוקחים, "תנובה מקבלת את החלטת וועדת המחירים ומחיריה ירדו בהתאם. אנו ממתינים למסמכים הרשמיים כדי ללמוד את ההחלטה ולהבין את המשמעויות עבור תנובה".