הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןצילום עצמי

הרב יונה גודמן טוען כי לעתים קרובות, הורים שרוצים לטפח אצל ילדם תרבות יהודית בריאה, עושים זאת בעיקר על ידי מגננה. הם מסננים את האינטרנט, מצנזרים סרטי מחשב, מגבילים את הבילויים בעיר ועוד.

לדעתו, "המכנה המשותף לדוגמאות אלו הוא שכל הזמן אומרים "לא" לילד. המדינות הזו ראויה, אך צריך להוסיף גם עמדה הפוכה. לחזק את הילד להיות גאה בתרבותו. להוסיף אור ולא רק להילחם בחושך".

את דבריו מדגים הרב יונה באמצעות דוגמא אקטואלית, הוא השימוש בתאריך עברי. "מחר מתחלפת השנה 'למניין טעותם', אך האם זה משמעותי לנו? חילוף השנה שלהם מהווה הזדמנות לדבר עם ילדינו על הצורך להתגאות בתאריך עברי ולהקפיד להשתמש בו. חלק גדול מהילדים שלנו אומרים שאף פעם לא דיברו איתם על הנושא, וחבל".

הרב יונה טוען כי יחסית קל "לגייס" את הילדים למען תאריך עברי, כי הבקשה \ הכוונה לא מעוררת נוגדנים. לדעתו - צריך להסביר להם את קדושת הלוח העברי, את היותה רכיב בקשר שלנו לקב"ה, ולקרוא להם להתגאות בה. "לבוגרים ניתן להציע להשתמש בתאריך עברי גם כשחברים מסביב משתמשים בתאריך אחר. דווקא לפי הלוח שלנו – לקבוע פגישות ואירועים, כביטוי לגאווה יהודית פשוטה".

הרב יונה מציע לנו לחפש דרכים נוספות בהן ניתן לחזק את רצון הילדים להתגאות בתרבותנו ובדרכנו התורנית. לדעתו, ככל שנגביר את ההזדהות עם עולמנו התורני ואת תודעת השליחות כלפי שאר חלקי העם, יפחת הצורך החינוכי שלנו להילחם בבעיות ולהציב גבולות.