הצצה לתרגילי סימולציה בחיל הים

בעומק של מאות מטרים מתחת לפני המים, משייטת לה הצוללת דולפין.

אנשי הדממה, המאכלסים את הצוללת, יודעים איש איש את תפקידו. עשרות רבות של לוחמי חיל הים, שעושים לילות וימים, הרחק מחוף מבטחים.

"הפיקוד על צוללת כזו, תוך כדי הפעלת המערכות הממוחשבות הרבות שבתוכה, מחייב לימוד, ניסיון והרבה ידע", אומר קצין בחיל. "הפעלת כל המערכות הללו בלב ים ובזמן אמת דורשות הרבה מיומנות והרבה כסף, שלא תמיד זמין לנו. לכן אנו נדרשים למערכות סימולטוריות רבות אשר נותנות אחת לאחת את המימד האמיתי בלי לשהות במצולות ובלב ים", מסביר הקצין הממונה על יחידת הסימולטורים של הצוללות בבסיס ההדרכה של חיל הים.

לפתע, בלי להכין אותנו, הוא מדגים. בעומק של מאות מטרים, מערכות הצוללות פסקו לפעול. החשמל לא זורם, עלטה באוויר, והשעונים לא מאופסים. תוך כמה שניות, הוא פוקד להביא את הצוללת למצב ידני ומתחילים בפעולות להצפת הכלי האדיר הזה והבאתו עד לקו המים. אנחת הרווחה, נשמעת מכל עבר.

באזור אחר של בסיס ההדרכה, חדר ההצפה. בלי מכשירים, בלי טכנולוגיה עתירת ידע וממון, לומדים כיצד לסתום פרצה שנובעת מדימוי פגיעת טיל בספינה. דרך החור שנפער מתחילים מים להציף את הסיפון ומאיימים להטביע את הכלי. הלוחמים מיומנים. אחד סותם את הפרצה בעזרה ספוגים, האחר מתחיל בפעולות שאיבה והשלישי משתמש פשוט בידיים.

"חיל קטן אנחנו ביחס לחיל האויר או למודיעין " יאמר לי אח"כ מפקד בסיס ההדרכה הגדול של חיל הים "אבל עם אחוזי סף גבוהים ונתוני כוח אדם מצוינים. אחוז החפצים להגיע גדול ואנו מתחילים למיין כבר משלב התיכון המוקדם" יספר בגאווה ובחיוך.

גולת הכותרת היא חדר הסימולטורים הגדול והמשוכלל של לוחמי החיל, המשמש את הפעילות המבצעית. הדימוי כאן הוא שאנחנו מול חופי עזה. בבסיס אשדוד מזהים ספינה באזור האסור לשיט מול חופי עזה. הלוחמים בדבורה נדרכים. תוך צעקות רמות. "זה הנוהל בשל הרעשים הרבים", מסבירים לי, נותנים פקודות ועוקבים אחר הכלי. המצלמות, המשקפות, המחשבים, כל אחד נותן את חלקו. המרחק נסגר. אחרי וידו ברור ניתנת פקודת האש. הכלי החשוד הושמד. הלוחמים למדו עוד פרק חשוב בהגנת מימי המדינה. חיל הים, בדרכו לעוד משימה ולימוד. בבסיס ההדרכה יכולים לרשום עוד פרק מוצלח של הכשרת הלוחמים.