בנט הרב בן דהן ומועלם רפאלי בביקורם הבוקר
בנט הרב בן דהן ומועלם רפאלי בביקורם הבוקרהבית היהודי

יו"ר הבית היהודי, שר הכלכלה, הדתות, ירושלים והתפוצות, ביקר הבוקר (רביעי) בכולל ללימודי דיינות "ארץ חמדה" בירושלים ולמד מקרוב על הכולל הציוני, על שיטות הלימוד ועל רעיונות בית הדין לממונות "גזית".

בביקור השתתפו גם סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, וח"כ שולי מועלם. בנט הודיע כי יפעל לשינוי המציאות בה מועמדים לדיינות לא התמנו לתפקיד רק משום שהם חובשי כיפה סרוגה.

"יש חשיבות לחיזוק התורה בארץ, אבל התורה ששזורה בחיים ולא מנותקת מהחיים", אמר בנט לתלמידי הכולל. "העובדה שבמשך שנות דור טובי הלומדים לא יכלו להיות דיינים רק בגלל ששירתו בצבא ומאמינים במדינת ישראל כראשית צמיחת גאולתנו, היא עיוות נורא. אני רואה ממש כמשימה להעצים אתכם מעבר למילים גם במעשים. בתקופה הקרובה יש מינוי של מקבץ דיינים, ואנחנו עובדים קשה על הדבר הזה".

לדבריו, "יש לכך משמעות עצומה, אבל זה מעבר לכך. אנחנו שותפים. בכנסת אנחנו נלחמים יומיום ואתם נלחמים יומיום במציאות וביחד נעשה את זה. הידיעה שאתם פה, ומהמקום הזה יוצאים החוצה ומקרינים על עם ישראל נותנת לנו את הכוח להמשיך במאבקים הלא נעימים שאנחנו עוברים כל יום, ובלבד שאנחנו מתקדמים למקום הנכון. אחרת אין תכלית".

"בפוליטיקה מאוד קשה. יומיום אנחנו במאבקים מאוד קשים. כשאני קם בבוקר אני רוצה לדעת שאנחנו נעים, שהווקטור הכללי הוא לכיוון הנכון. אחרת אין טעם. אנחנו לא בפוליטיקה בשביל הפוליטיקה. אנחנו פה כדי להניע כיוון מסוים. העוצמה שיושבת פה מבטאת את הסיבה שבשבילה נכנסנו לעולם הפוליטי".

בנט התייחס בדבריו גם להתבוללות בחו"ל, וסיפר כי עמד על כך שלא יקוצץ התקציב של פרויקט "תגלית". "בימים אלו אנחנו עושים שינוי תפיסתי עמוק ולא מובן מאליו, מתפיסה על יהודי הגולה 'תביאו לנו כסף ותעלו לארץ', לתפיסה שהמדינה מכירה בעובדה שהגולה תישאר, ולמעשה נטל האחריות עובר עלינו לקיים אותם. אם בעשרות השנים הראשונות של מדינת ישראל השליחים הסתובבו והטיפו לעלות לארץ ולפתוח ארנקים, אנחנו הופכים את הכיוון ותופסים אחריות על הדבר הזה".

"אבל עוד תובנה שאני רואה לאורך זמן: בסופו של יום הקיום היהודי בגולה הארוך טווח הוא רק דרך התורה", אמר. "זה לא טריוויאלי. לפני 40 שנה אם הייתי מסתובב בעולם, לא הייתי מגיע לאותה מסקנה. הייתי חושב שטראומת השואה והשמחה על הקמת מדינה יהודית ושמחת הניצחון בששת הימים הם דלק מספק לקיים את היהדות בגולה. המציאות היא שאיפה שאין תורה אין קיום יהודי בר קיימא".

בפגישה מקדימה עם ראשי הכולל, הרב יוסף כרמל והרב משה ארנרייך, אמר הרב כרמל בהקשר של הבעיה בפירוד העם כי, "הוכחת שאפשר ללכת ביחד. גם אם יש מחלוקות, אז מה - זה רק מפרה".