הפתעות בנתב"ג?
הפתעות בנתב"ג?פלאש 90

8% גידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג נרשם בשנת 2013, ו-14.2 מיליון איש עברו בנמל בשנה החולפת, כך נחשף היום (רביעי) בועדה לביקורת המדינה בכנסת, שדנה בדו"ח המבקר על רשות שדות התעופה.

יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן (ש"ס) קרא לחייב את הבודקים הביטחוניים בקורס יחסי אנוש והכרת הרגישות התרבותית כדי למנוע מצב בו "מבקרים חשובים אוהבי ישראל, חלקם בכירים במדינות מוסלמיות, מקבלים יחס שלילי ונשבעים לא לשוב לכאן שנית". כהן הבטיח כי הוועדה תבדוק את כל דו"חות המבקר בעניין רשות שדות התעופה, בשבע השנים האחרונות, תאתר את הליקויים שטרם תוקנו – ותסייר במתקני הרשות.

מנכ"ל הרשות, יעקב גנות הבטיח כי הופקו לקחים מדו"ח במבקר, וכי בכל שנה נוספים כ 35 מיזמים חדשים, רובם דו-שנתיים. "הליך ביצוע מיזם הוא מורכב, כי זקוקים לאישור, תקצוב, מכרז, בחירת זוכה, ותחילת ביצוע". גנות התחייב כי בשנה הבאה תגיע הרשות ל 85%-95% ביצוע המיזמים, והודה כי בעבר לא נעשתה בדיקה כלכלית מספיקה לגבי חלק מהם. כמו-כן הוא סיפר כי נפגש לאחרונה עם ראש השב"כ יורם כהן, והלה הבטיח כי בקרוב תיערך בדיקה בשרות על שינויים בבדיקות הביטחוניות, בדגש על היחס האישי.

שמואל זכאי, מנהל נמל התעופה בן גוריון סיפר על גידול של 8% בתנועת הנוסעים משנת 2012 לשנת 2013. בשנה החולפת עברו בנתב"ג 13.4 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות, ו-800 אלף נוסעים נוספים בטיסות פנים-ארציות. לדבריו, הגידול ניכר בנוסעים ישראלים ופחות בתיירים. זכאי הוסיף כי מערכת בדיקת מזוודות חדשה נכנסה לנמל, שפותחה ע"י חברות ישראליות במיוחד, ונבדקה במעבדות שרות הביטחון הכללי עם חומרי נפץ אמתיים. מערכת זו תקטין בהרבה את התשאול האישי, שעוברים כיום הנוסעים. זכאי ציין את השרות הניתן חינם, 24 שעות לדיפלומטים, אנשי עסקים או מוזמני כנסים בינלאומיים ואקדמיים, המקבלים מסלול בדיקה מהיר ואישי.

ח"כ מיקי רוזנטל קרא ליידע חברות עסקיות, מוסדות ומשרדי ממשלה על שירות מקל זה למוזמניהם.

עם זאת, אריה שחם, היועץ המשפטי של הרשות הבהיר כי "גם עם השירות הזה, השב"כ יכול להחליט שהוא רוצה לתשאל את הנוסע-המוזמן בצורה יסודית, יש לנו ויכוח רב איתם אך הם הגוף הקובע בעניין". רוזנטל אף קרא לרשות להאיץ ולהגדיל את ביצוע המיזמים, כיוון שכל עיכוב בהם הוא פגיעה בבטיחות הנוסעים.