מדשנים ומחכים. ערוגת המחקר
מדשנים ומחכים. ערוגת המחקראוניברסיטת חיפה

האם קפה טוב לצמחים שלכם? באוניברסיטת חיפה מתכוונים לענות על השאלה הזו. חוקרי מרכז קדס לאקולוגיה של גגות ירוקים בשיתוף אגודת הסטודנטים וקמפוס ירוק החלו להשתמש בפסולת של מכונות הקפה לדשן ערוגת מחקר, בה ישתלו מינים שונים של צמחים.

באוניברסיטה מסבירים כי מטרת המחקר היא לבחון לא רק אם הקפה יכול להוות חלק ממצע מתאים לגידול צמחים, אלא האם הוא יהיה טוב יותר מהמצע הרגיל ויאפשר צמיחה משופרת לצמחים. "במרכז המחקר שלנו מתקיימים מספר מחקרים הבוחנים כיצד טיב המצע והרכב הצמחים יהיו המתאימים ביותר לשימוש בגגות ירוקים גם ללא תחזוקה. שימוש בפסולת הקפה עשויה לשפר את משק המינרלים בקרקע וכתוצאה מכך גם את גדילת הצמחים על הגג." אמר ד"ר שי לוי, מנהל המרכז.

עוד מציינים באוניברסיטה כי השימוש בפסולת אורגנית כמצע לגידול אקולוגי ידוע כבר בעולם, אולם למרות השכיחות של קפה משומש (שמגיע ממכונות האספרסו השונות), עד היום לא בדקו את יעילותו כחומר דישון על גגות ירוקים. מי שחשב על הרעיון הוא פרופ' שי לין, דיקן הפקולטה למדעי הרווחה והבריאות וחבר מועצת קמפוס ירוק של האוניברסיטה. השילוב בין מרכז המחקר לחקר הגגות הירוקים, בראשותו של פרופ' ליאון בלאושטיין, שמטרתו לבדוק האם ניתן להועיל לסביבה באמצעות גידולים על גגות מבנים, ופסולת הקפה, אומר ד"ר שי לוי, מנהל מרכז המחקר, הוא רק טבעי.

לצורך המחקר הנוכחי "תרמה" אגודת הסטודנטים 17 ק"ג של פסולת קפה מבית הקפה שהיא מפעילה, "קפה אגדה", שעורבבה עם תערובת המצע שבה השתמשו עד היום בערוגות המחקר. בערוגה נזרעו כרמלית נאה, זנב ארנבת ביצנית ונשתלו גיאופיטים כחצב, נרקיסים ואף צמחי תבלין: אזוב מצוי (זעתר), מרווה וזוטה לבנה. הגשמים שכבר יורדים יענו על השאלה בזמן הקרוב – עד כמה הקפה עושה טוב לצמחים שעל הגג.

"זוהי דרך מצוינת להפוך פסולת למשאב. לא חסרה לנו פסולת של קפה, להיפך, יש לנו די והותר ממנה. אם נצליח להראות שהקפה משפר את גדילת הצמחים, זה יוכל להוות פתרון נהדר, אקולוגי וחסכוני לנו ולסביבה", אמר ד"ר לוי.