עונשה של הפקידה שגנבה מלקוחות לא יופחת

נדחה ערעורה של פקידה בכירה בבנק לאומי בחיפה שגנבה מאות אלפי שקלים מלקוחות. השופטים: העונש שנגזר עליה קל יחסית.

שלמה פיוטרקובסקי , א' בשבט תשע"ד

מוזהר. בנק לאומי
מוזהר. בנק לאומי
פלאש 90

שופטי בית המשפט המחוזי בחיפה דחו את ערעורה של תושבת חיפה, פקידה בכירה לשעבר בבנק לאומי, שגנבה סכום מצטבר של 600 אלף ש"ח מלקוחות הבנק.

שופט בית משפט השלום בחיפה, זאיד פלאח, הרשיע את הפקידה לשעבר ב-15 אישומים של גניבה בידי מורשה, זיוף בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף, רישום כוזב במסמכי תאגיד, הפרת אמונים ועוד.

הפקידה לשעבר ביצעה פעולות בחשבונות של לקוחות אמידים וכך גנבה מ-14 לקוחות סכום של כ-600,000 ₪. בגין עבירות אלה דן השופט פלאח את האישה ל-24 חודשי מאסר בפועל והיא מצידה ערערה על חומרת העונש בפני בית המשפט המחוזי.

הפקידה לשעבר טענה כי הודתה באופן מיידי במעשה הגניבה לאחר שנחשף, השיבה מיידית ללקוחות את כל הכספים שנגנבו כך שלאיש לא נגרם כל נזק ואף איבדה זכויות כספיות שצברה במשך 35 שנות עבודתה בבנק, דבר שמהווה עונש משמעותי בפני עצמו.

שופטי המחוזי דחו את ערעורה תוך שהם מציינים כי בית משפט השלום הקל עמה כאשר קבע עונש אחד לכל מקרי הגניבה. השופטים ציינו כי ניתן היה לגזור עונש כמו שקיבלה על כל מקרי הגניבה ביחד על כל מקרה גניבה בנפרד, כך שהעונש אותו היתה מרצה בפועל היה גבוה באופן משמעותי.

השופטים ציינו עוד, כי כאשר מדובר בריבוי עבירות ובביצוע של מרמה שיטתית לאורך תקופה - יש בכך כדי לפגוע בתפקוד המערכת הבנקאית ולגרום לה נזק ממשי, גם אם לא נגרם נזק ללקוחות עצמם. למרות שלא הוכח קיומו של נזק נפשי למי מהלקוחות, הפגיעה באמון הציבור במערכת הבנקאית מחייבת את הגנתו של בית המשפט לגזור עונשים אשר ירתיעו מפני פגיעה במערכת המספקת שירות חיוני לכלל הציבור.