נתניהו, יעלון ואקוניס
נתניהו, יעלון ואקוניסצילום: פלאש 90

סגן השר אופיר אקוניס (הליכוד ביתנו) מזהיר משינוי מהותי בקואליציה הנוכחית, זאת על רקע הסכם המסגרת שמציגה ארצות הברית וכולל עקירת יישובים מבקעת הירדן. כך דווח הבוקר (שישי) ב"ישראל היום".

אקוניס, המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, מודאג מההתרחשויות המדיניות והפוליטיות. "כפי שהערכתי לפני שבועות רבים", אמר השבוע אקוניס בשיחה סגורה, "הבעיה העיקרית שבפניה עומדת שלמות הקואליציה היא קרי. הדבר הזה רק הולך ומתעצם נוכח מסמך ההבנות החד־צדדי, שיקשה על קיום הקואליציה בהרכבה הנוכחי, גם אחרי ההסתייגויות שישראל תציג". 

לדבריו, המסמך מבטא עמדה אמריקנית אגרסיבית, כלשונו. "משום מה ברק אובמה וקרי אינם מבינים שדווקא הדברים שנעשו בלחץ האמריקני הכי חזק, כמו שחרור רוצחים וויתור על הבקעה, מביאים לתוצאה ההפוכה בדיוק ממה שהעריכו בסטייט דפרטמנט".

סגן השר אקוניס הדגיש כי בקעת הירדן נמצאת בקונצנזוס ישראלי רחב, כולל במפלגת העבודה לדורותיה, ורבים רואים בה רצועת הביטחון המזרחית של ישראל - "האמריקנים עושים בדיוק להפך ונוגעים בנקודות הכי רגישות של הציבור הישראלי. זה חוסר הבנה של החברה הישראלית וכאמור הדבר מעמיד בסכנה את הרכב הקואליציה הנוכחי", טען.

סער: בלי הבקעה אין עומק אסטרטגי

15 חברי כנסת משדולת ארץ ישראל, ביניהם שר הפנים גדעון סער ויו"ר הקואליציה יריב לוין, סיירו אתמול בבקעת הירדן. "חייבת להיות כאן נוכחות צבאית והתיישבות למען ביטחונה של מדינת ישראל", אמר השר סער והוסיף כי "השאלה היסודית היא איפה יעבור גבולה של מדינת ישראל. אם נוותר על בקעת הירדן תישאר מדינת ישראל ללא עומק אסטרטגי".

יו"ר הקואליציה, יריב לוין, אמר כי השדולה מחזקת את ראש הממשלה בעמידה מול הלחצים מצד ארה"ב. "בקעת הירדן ישראלית, תישאר ישראלית וכך יהיה. אנחנו פה קודם כל מכוח הזכות על הארץ, ולאחר מכן יש צרכי ביטחון שיכולים להתקיים רק כאשר הם מגובים בהתיישבות", הדגיש לוין.

לדבריו, הסיור בבקעה מעביר מסר ברור לראש הממשלה נתניהו - "יש לך קואליציה איתנה לשמור על בקעת הירדן. אנו מעבירים לנתניהו מסר של חיזוק - שיעמוד איתן על זכויותינו בכלל ועל זכויותינו בבקעת הירדן בפרט. אני משוכנע שנמשיך את שגשוגה ופריחתה של בקעת הירדן".

סגן השר הרב אלי בן דהן אמר בסיור השדולה כי "היום ראש חודש שבט, כבר לפני אלפי שנים עם ישראל הדליק משואות בהר סרטבה שנמצא פה לידינו והודיע לכל העולם שהגיע ראש חודש".