לא על חשבון ההורים. אוחיון
לא על חשבון ההורים. אוחיוןפלאש 90

ועדת החינוך של הכנסת קיימה הבוקר (ב') דיון מהיר על שכר המורים, לבקשתו של ח"כ ד"ר שמעון אוחיון (ישראל ביתנו).

הדיון נערך בעקבות דו"ח הממונה על השכר במשרד האוצר לפיו השכר הממוצע של המורים נמוך ב-25 אחוז מהשכר הממוצע של עובדי המדינה.

בדיון השתתפו יו"ר ועדת החינוך ח"כ עמרם מצנע וחברי הכנסת שלי יחימוביץ', משולם נהרי, יוני שטבון, מאזן גנאים, יעקב אשר, עיסאווי פריג', יעקב אשר, באסל גטאס ועליזה לביא.

אוחיון המשמש יו"ר השדולה לקידום מעמד המורה פתח ואמר כי "המורים מסתכלים על עובדי המדינה האחרים שלא צריכים 'אופק' כי הם כבר בדרך לבנק. העיוות הזה לא יכול להימשך ואני יוצא בקריאה לשר החינוך ולשר האוצר לבדוק מה קרה במסגרת הרפורמות אופק חדש ועוז לתמורה ואיך שכרם של המורים, שקיבלו על עצמם שעות עבודה נוספות רבות נמוך משל שאר עובדי המדינה. אם שרי החינוך והאוצר לא יתעשתו, שלא יתפלאו אם המורים ישבתו שוב".

נציג אגף השכר במשרד האוצר עמי פרידמן ביקש לשלול את ההקבלה בין המורים לשאר עובדי המדינה וטען כי "עובדי הוראה הם ציבור הומוגני, יש להם את אותה מערכת שכר ואותו אופק התקדמות, זאת לעומת שאר עובדי המדינה שיש ביניהם דירוגים שונים". הוא טען כי ההשוואה הנכונה צריכה להיות מול "קבוצות מוגדרות של דירוגים מסוימים של עובדי מדינה, אז תגלו שהשכר הממוצע דומה".

פרידמן הוסיף כי "עלות הרפורמות אופק חדש ועוז לתמורה עומדת על 6 מיליארד שקלים ושכר המורים התקדם בשנים האחרונות בקצב שאין לו אח ורע. אני מציע לא לבדוק את השכר הממוצע של עובדי המדינה אלא של דירוגים דומים בקרב עובדי המדינה", חזר ואמר.

אוחיון הגיב לדברים ואמר, "מי נמצא בטבלת השכר מתחת המורים? סטאז'רים, חינוך משלים ורבני שכונות. ומי מעליהם? טכנאים, הנדסאים, אחיות, עובדי מח"ר ועשרים איגודים מקצועיים אחרים. זה בדיוק הדימוי של מעמד המורה בישראל".

תמי יהושע מאגף כח אדם בהוראה במשרד החינוך ציינה, כי השנה הנוכחית היא השנה האחרונה ליישום רפורמת אופק חדש ואליה הצטרפו כבר 101,523 מורים כאשר ישנם עוד כ-9000 שעדיין לא הצטרפו. במקביל, לרפורמת עוז לתמורה הצטרפו כ-16,000 מורים.

ח"כ שלי יחימוביץ' חזרה לוועדת החינוך אחרי כהונתה כיו"ר האופוזיציה ולשאלת יו"ר הוועדה אם תצטרף כעת כחברה ענתה שעדיין אינה יודעת, אך הבטיחה שתשתתף בדיונים רבים. היא אמרה כי "היה ברור שבאופק חדש תהיה עליית שכר, אך השכר פר שעה של המורים ירד, התנגדתי לרפורמה מסיבה זו". יחימוביץ טענה עוד כי "ההשוואה בין שכר המורים לשכר עובדי המדינה בעייתית. כי בניגוד למה שנהוג לחשוב, השכר במגזר הציבורי נמוך מדי".

יו"ר הוועדה ח"כ עמרם מצנע טען כי השכר פר שעה של המורים ירד בעקבות הרפורמות. מצנע הוסיף כי "השכר שהמורים לוקחים הביתה גבוה מבעבר, אבל לאור השינוי של הרפורמות באופי העבודה הוא עדיין נמוך".

מ"מ מזכ"ל הסתדרות המורים גד דיעי הודה כי "ערך השעה ירד. תיקון שכר אמנם היה אבל היום אותה מורה עובדת עד 4". הוא הוסיף כי "כל תוספת השכר נשחקה אל מול תנאי העבודה הקשים"

נציג האוצר עמי פרידמן טען בסיום כי "אנו רואים שמאז הרפורמה מספר הפונים ללימודי הוראה הכפיל את עצמו. כשאנו באוצר רואים מספרים כאלו אנו יודעים שמשהו נעשה".

חבר הכנסת אוחיון ענה, כי "גם תחנות הדלק מלאות ויש בהן ביקוש. האם זה מה שאנו רוצים בהוראה? אנחנו לא רוצים רק למלא את המכללות, אלא למלא אותן בטובים ביותר. תפקידה של המדינה הוא להעלות את שכר המורים פי 2 כדי להביא למערכת דמויות מופת".