רופא. אילוסטרציה
רופא. אילוסטרציהפלאש 90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה היום דיון בתקנות שהגיש משרד הכלכלה. התקנות, העוסקות בחופשת מחלה של עובדים, מבקשות להחיל שני שינויים.

1. באישור הרפואי שיגיש עובד לאחר היעדרותו מהעבודה, לא יצוין אבחון המחלה בה לקה.

2. אם יתעורר ספק אצל המעסיק לגבי נכונות תעודת המחלה שהגיש העובד, יוכל המעסיק להפנות את העובד לבדיקה חוזרת של רופאמטעמו של המעסיק, שיפסוק האם תעודת המחלה תקפה.

עו"ד דבי ספיר-אליעזר מהשלכה המשפטית במשרד הכלכלה ציינה, כי "מעסיקים רבים מתלוננים על כך שעובדים נוטלים חופשות על חשבון ימי מחלה ורופאים מעניקים תעודות מחלה גם אם המחלה לא מחייבת היעדרות. כבר היום החוק מאפשר בדיקה חוזרת מטעם המעסיק, אולם רק במקרים בהם תעודת המחלה ניתנת על ידי רופאים שאינם מטעם קופות החולים, למשל רופאי ביטוח פרטי".

עו"ד סיגל סודאי מאיגוד לשכות המסחר הסבירה, כי "ניצול ימי המחלה לצורך חופש מתבצע בעיקר בתקופות בעייתיות כמו החופש הגדול. אנחנו חוששים מפני מדרון חלקלק".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו), התנגד להצעה באומרו, כי "אם יש רמאויות, צריך לטפל בהן נקודתית. אולם אני חושש שהתקנות מבקשות לפעול בדיוק באותה הדרך בה לטענתכם נוטלים העובדים ימי מחלה: לקחת רופא מטעם, לשלם לו כסף, ולפתע כולם יהפכו להיות בריאים בדיוק כפי שהמעסיק רוצה".

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) פנה לנציגי משרד הכלכלה ושאל, "אתם יצאתם מדעתכם? אתם הופכים את כל הרופאים לשקרנים ופוגעים בבסיס יחסי העבודה במשק. מה זאת החוצפה הזאת? אנחנו נגנוז את החוק הזה". ח"כ מיכל בירן (העבודה) הוסיפה: "אני מהמרת שיש יותר מעסיקים שמרמים את העובדים שלהם, ולא להיפך".

עו"ד חן שמילו מההסתדרות הרפואית ציין, כי "רופא שעושה משהו בניגוד לחוק ולאתיקה אפשר לטפל בו. אבל להביא רופא אחר שיתנגש בו? יש לכך משמעויות אתיות ומקצועיות קשות".

ח"כ כץ סיכם את הדיון: "זהו נושא מורכב ביותר, ועלינו לשבת ולהעמיק בו בטרם נכנס דיונים נוספים בנושא".