כסף
כסףThinkstock

ועדת המדע והטכנולוגיה אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להקמת הקרן לניהול רווחי הגז.

תכלית הקרן לנהל את הרווחים שיגיעו מההשקעות השונות בחו"ל שמקורם ממכירת הגז הרב שאותר בשנים האחרונות בים. שמה הרשמי של הקרן כחלק מהצעת החוק יהיה "הקרן לרווחי ישראל".

בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ גפני כי לאורך הדרך עד לאישור החוק בוצעו לא מעט שינויים מההצעה הממשלתית המקורית מאחר ונדרשו הרבה מאוד שיפורים. מנגד הוסיף יו"ר הוועדה כי בחלק מהמקרים גם הוא התגמש לקראת הממשלה בכך שלא התעקש כי חלק מההשקעות של הקרן לא יהיה בישראל אלא רק בחו"ל. עוד הדגיש ח"כ גפני כי החוק חשוב במיוחד מאחר והוא מעמיד את מדינת ישראל במקום שונה לחלוטין מהמקום שבוא היא נמצאת היום.

המחלוקת המרכזית שעלתה היום (שני) בדיון המסכם עסקה בעיקר בסוגיה סביב הוועדה היעודית בכנסת לפיקוח על השימושים ברווחי הקרן. בסופו של דבר התקבלה בפשרה בין חברי הכנסת לנציגי האוצר ההחלטה לפיה בתחילת כל קדנציה של הכנסת תוקם ועדה מיוחדת לעניין קרן הגז. יו"ר הוועדה המיוחדת וחבריה יקבעו על ידי ועדת הכנסת. ועדה זו תתכנס במהלך השנה לצורך קבלת סקירה על הדו"חות התקופתיים של הקרן. במקרים בהם תדון הוועדה בשימושים בכספי הקרן, לקראת אישור תקציב המדינה, הוועדה המיוחדת תתכנס יחד עם ועדת כספים, סה"כ 10 ח"כים, 5 מכל וועדה. בראש הוועדה המשותפת יעמוד יו"ר הוועדה המיוחדת.

עוד הוחלט כי במידה ושלושה ימים לפני הגשת התקציב הוועדה המשותפת לא תקבל החלטה, האחריות על אופן השימוש בכספים תעבור לוועדת הכספים.

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) הגיש בסיומו של הדיון רביזיה (התנגדות) על כך שהוחלט שלא להגדיר באופן מפורש כי חלק מהשקעות של רווחי הקרן במחקר הימי. לטענת חבר הכנסת נכון להשקיע בנושא הימי בין השאר משום שמקור הכספים מאוצרות הטבע הימיים. ההתנגדות לבקשתו של ח"כ טופורובסקי מקורה ברצון האוצר להימנע מלהגדיר שימושים ספציפיים ברווחי הגז.