התבוננות על העולם דרך העיניים של ילדכם יכולה לשנות לכם ולילדכם את החיים. במקום לנסות לשנות את תפיסת עולמו ואת הדרך בה הוא רואה את העולם, נסו להביט על העולם דרך נקודת המבט שלו. איך עושים את זה? ד"ר זיוה שגיא, מנכ"ל "מרכז אלה- אימון להצלחה בשיטת ד"ר שגיא" עם שישה טיפים חשובים:

אל תצפו לשלמות: התמקדות בציונים ובהישגיות עלולה להתיש את הילד ואף לגרום לו למרוד. חשוב שרמת הציפיות שלכם תהיה גבוהה, אך עם זאת ריאלית. עודדו את הילד להשתדל ולנסות, אך גם אם אינו מצליח, תנו לו קרדיט על הדרך והמאמץ.

זמן הנאה: היו מודעים לצורך של הילד לשחק ולהיות בזמן הנאה (טלוויזיה, חברים, מחשב) ומצאו זמן שבו גם אתם מבלים עם ילדכם ומעניקים לו זמן איכותי. אין זה הגיוני שרוב זמנכם עם הילד יתמקד במתן הוראות לסדר, לנקות או להכין שיעורים. זמן האיכות עם ילדכם יעזור לו להעלות את המוטיבציה ולחדש את המצברים על מנת שיוכל להתמודד עם אתגרים. יתרה מזאת, זמן זה ילמד אתכם דבר או שניים על הצרכים האמתיים שלו, ויעזור לכם להבין אותו יותר טוב.

הימנעו מהשוואות: הימנע מהשוואת הילד שלך לילדים אחרים בני גילו או לאחיו. מצוינות אינה חייבת להיות מוגדרת בהשוואה לאחרים.

התמקדו בתחום שמעניין את הילד: יתכן שבמהלך הרדיפה אחר הצטיינות אתם מפספסים את הכישרון האמתי של ילדכם – אומנות, כושר ביטוי יוצא דופן, או מקצוע ספורטיבי כלשהו. הקשיבו לילדכם ושאלו אותו מה הוא רוצה לעשות, היכן הוא מרגיש הכי נוח ומה החלומות שלו. זכרו שברגע שהוא ימצא את התחום המיוחד שלו, זה כבר יספק לו את האנרגיה והמוטיבציה להן הוא זקוק כדי להתמודד עם כל השאר.

הגדרת הצלחה שמתאימה לילדך: נסו להיפרד מהגדרות ההצלחה של הרוב ובנו לכם הגדרה שתכיל בתוכה הצלחה שמתאימה לילדך. זכרו שאם ילדכם לא יאהב את מה שהוא עושה, סביר שהוא לא יעשה אותו טוב או לא יעשה אותו כלל. "הצלחה בחיים" היא מושג סובייקטיבי שנקבע על ידי כל אחד בהתאם לשאיפות ולחלומות שהוא מגדיר לעצמו.

לשחרר את הילד: תנו לילד לשחק בדברים שמעניינים אותו וארגנו פעילויות שתהיו שותפים אליהן. זה יכול להיות משחק עם מים בחצר, טיפוס על עצים, פעילות בטבע ירוק, נגינה על כלים בבית ועוד מגוון פעילויות שיעזרו לו למצוא את התחום שהוא אוהב. ברגע שתיקחו נשימה עמוקה ותתנו לילד שלכם לבטא את עצמו ללא התנגדות, תקבלו את שיתוף הפעולה שלו גם בתחומים אחרים. בזכות הכרת העולם הפנימי של ילדכם, תזכו בנכונות שלו להקשיב לכם.

ועוד נקודה למחשבה- כשאתם משחקים עם ילדכם במשחקי שולחן, כשאתם רוכבים אתו על אופניים, כשאתם משחקים אתו בכדור, חשבו מה עוד הוא לומד: ערכים כמו ערכי משפחה, כבוד האדם, להפסיד ולנצח בכבוד, לשוחח בכבוד, אהבת הארץ ועוד; למידה משמעותית כמו: זהירות בדרכים, דרך ארץ, קואורדינציה, הבנה ותפיסה מרחבית; מודל להורות וזוגיות ועוד. האם למידה זו חשובה פחות מחשבון והבנת הנקרא?

ד"ר זיוה שגיא היא דוקטור לפסיכולוגיה. מאמנת אישית ומטפלת בשיטת ד"ר שגיא בילדים, מתבגרים ובוגרים עם הפרעת קשב וריכוז; מאמנת לשיפור הזוגיות ועוד.