מנחם אליעזר מוזס
מנחם אליעזר מוזסצילום: פלאש 90

יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ מנחם אליעזר מוזס, הביע היום (שלישי) חשש כבד מפני הפגיעה בציבור שומר השמיטה, והצרת צעדיהם בידי הממשלה הנוכחית והשרים המכהנים בה.

בנאום בנושא בכנסת ציין מוזס, כי החשש הנובע בעיקר מהעברת הסמכות המינהלית וביצוע חוק השמיטה, מהרבנות הראשית למשרד לעניני דת.

"בשנה הבאה, תהיה שנת שמיטה. בכל שמיטה עולה מספרם של החקלאים שומרי שביעית כהלכתה ומספרם כבר עמד בשמיטה האחרונה על כמה אלפים. מאז הקמת המדינה, ממשלות ישראל כולם, ידעו לסייע ולעזור לחקלאים אלו, כדי שיוכלו לשבות מכל מלאכה ולסייע בידם לחזור בתום שנת השמיטה לעבודה חקלאית סדירה ושוטפת. מאז 2008 קיים גם חוק ועדת שמיטה ממלכתית, כשהמטרה היא, להיערך כראוי ומבעוד מועד לשנת השמיטה", ציין מוזס.

מוזס אמר כי במשך כל השנים, הרבנות הראשית היא זו שהייתה אחראית על מערך השמיטה וכי השנה, לראשונה, הממשלה נטלה מהרבנות הראשית את הסמכות המנהלית לביצוע חוק השמיטה והעבירה אותו למשרד לענייני דת. "אם לא העובדה שמשרד הדתות נמצא בידיים של הבית היהודי, הייתי פחות מודאג. אבל כשמדובר במפלגה שיחד עם "יש עתיד" אישרה את כל הגזירות והרדיפות כנגד הציבור החרדי ועולם התורה, אני כבר לא יודע מה יהיה הלאה?"

מוזס התייחס גם אל היתר המכירה ואמר כי לפי הרוח הנושבת בממשלה עוד יחייבו את כל החקלאים לעבור להיתר מכירה, שהפך בשנים האחרונות לערך ראשון במעלה של המפלגות הדתיות לאומיות. "אני חושש כי עוד מעט", הזהיר הרב מוזס, "במסגרת הצעת החוק החדשה של השרה לבני להדיח רבנים שיבטאו עמדות הנוגדות את רוח המדינה, ידיחו רבנים שיעזו לחלוק על היתר המכירה ולבקש קיום מצות שמיטה כהלכתה".

מוזס ציטט מן הכתובים ואמר כי בספר ויקרא נאמר שהגלות היא עונש על אי קיום מצוות השמיטה, ובחז"ל נאמר שבעוון אי שמיטה - הארץ נשמטת מיד ישראל, מידה כנגד מידה. "בתקופה זו, כאשר המשך אחיזתנו בשטחי ארץ ישראל נתון בסכנה, הייתי מצפה שדווקא "הבית היהודי" תהיה הראשונה לדרוש את קיום מצוות שמיטה בהידור וכהלכה, כדי שלא נגיע חס וחלילה למצב של "הואיל ואין אתם משמיטין אותה, היא תשמט אתכם".

מוזס המשיך ותקף את הממשלה המהווה אנטיתזה לכל מהות השמיטה. "אחד הטעמים של מצוות שמיטה היא השבתת השדה והפקרת כל הגדל על האדמה, כולם מוזמנים לאכול. אין בעלות על האדמה. אין טייקונים, אין עשירים ואין עניים. כולם נהנים בצורה שווה מפירות האדמה. הממשלה הזו ומדיניותה הכלכלית מסמלים בדיוק את ההיפך. היא עושה הכול כדי שלא יהיה כאן שום שיוויון ומעמיקה את הפערים בחברה. מעשירה את העשירים מזניחה את העניים. אמנם הממשלה יוזמת עתה שמיטת כספים לחייבים ניצרכים. אני מברך על היוזמה ומייחל לאישורה".

בסיום דבריו התייחס מוזס לנושא מחירי הפירות והירקות בשנת שמיטה וקרא לממשלה להגביר את הפיקוח על המחירים. "אני רוצה לבקש כאן מכל הגורמים הרלוונטיים האחראים על הנושא, שלפחות בשנת השמיטה תהיה הסכמה בעניין זה, כדי לאפשר גם למי שידם אינה משגת ורוצים לשמור את השמיטה, לרכוש פירות וירקות".