סיגריות
סיגריותThinkstock

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק למניעת העישון במקומות ציבוריים.

החוק כיום אוסר על עישון בגן ילדים, מעון ילדים או בית ילדים. מוצע לאסור עישון גם בטווח של 10 מטר מהכניסה אל המקומות האמורים, וכן בגן שעשועים ציבורי לילדים.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "מטרתה של הצעת חוק זו היא להגן על ילדים מפני העישון ונזקיו בסביבה הציבורית שבה הם נמצאים לרוב.

טווח של 10 מטר הכרחי על מנת למזער את הסכנה של עשן סיגריות המגיע מחוץ למקום עצמו, אך משפיע באופן ישיר על בריאות הילדים.

גן השעשועים הוא מרחב ציבורי שבו שוהים לרוב תינוקות וילדים רכים עם הוריהם, ביניהם לעתים גם נשים הרות. כיום ילדים חשופים לנזקי העישון, הן על ידי שאיפת העשן והן על ידי חשיפה לחומרים מסוכנים ומסרטנים הנשארים ברהיטים ובבגדים לאחר העישון. כמו כן, בדלי הסיגריות המושלכים על הרצפה מהווים סכנה חמורה לבריאות הילדים. על פי נתוני משרד הבריאות שנמסרו לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, בדיון מיום 19.6.12, בשנת 2011 הגיעו 64 ילדים לבתי חולים בשל בליעה של בדלי סיגריות בגני משחקים או בבית.

מחקרים עדכניים מוכיחים, כי גם חשיפה באוויר הפתוח ולא רק במקומות סגורים היא משמעותית. בנוסף, קיימת תופעה של "עישון יד שלישית": הרעלים המתפזרים מעישון טבק נספגים במשטחים ובבגדים, נפלטים לאחר מכן וגורמים לחשיפה מסוכנת לעישון סביבתי.

הצעת החוק נכתבה בסיוע איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל של ההסתדרות הרפואית בישראל".

44 ח"כים תמכו וח"כ אחד התנגד.