"הקמפיין נגד השמנת ילדים מבזה ומשפיל"

יו"ר הועדה לזכויות הילד, ח"כ לוי אבקסיס, יוצאת נגד מסע-הפרסום נגד השמנת ילדים. "חוצה גבולות אדומים ומפקיר את אוכלוסיית הילדים"

חזקי ברוך , ח' בשבט תשע"ד

אורלי לוי אבקסיס
אורלי לוי אבקסיס
צילום: פלאש 90

בימים אלו יוצא מסע פרסומי רחב היקף נגד השמנת ילדים. יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד ביתנו) פנתה ליוזם, פיליפ רו, מנכ"ל JCDecaux ישראל, בדרישה להורדת מסע-הפרסום.

לדברי ח"כ לוי-אבקסיס, הקמפיין פוגעני כלפי הילדים השמנים, מבזה אותם ולא מחזק את דימויים-העצמי – אלא דווקא דוחק אותם לפינה.

"בשנים האחרונות הולכת ומתעצמת האפליה כנגד שמנים, בין היתר בשל חשיפה מרובה לתקשורת, ובתוכה למדיה החדשה שלה כוח רב בעיצוב התודעתי ובעיצוב התפיסות הרווחות", כותבת לרו יו"ר הועדה. "ילדים ובני-נוער חשופים לתקשורת חד-צדדית המייצרת מגוון מסרים המשרים אווירה של דה-לגיטימציה לשונות, ובתוך כך לשונות במשקל. הילדים חשופים באופן תדיר לתכנים המעדיפים משקל רזה ועל כן אף ילד לא ירצה להיות מזוהה עם עודף משקל".

לוי-אבקסיס מדגישה כי "אכן, להשמנת יתר סכנות בריאותיות ועם הפן הבריאותי יש להתמודד, אך לא פחות מסוכן הוא הפן החברתי-תפיסתי. ילדים הסובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר נאלצים להתמודד עם תחושות קשות. הסטיגמות הרווחות אודותם, מלוות את אותם ילדים החשים כי אינם ראויים. בתחושה זו הם גדלים ויוצאים לעולם וכך גם תופסת אותם החברה המתנהגת בהתאם. הילדים הם האוכלוסייה הפגיעה והרגישה ביותר. הם נפגעים מבית ומחוץ, והרצון לשנותם כך שיהלמו לאידיאל כזה או אחר, משבש את הליך גדילתם ופוגע באופן בלתי הפיך בהערכתם העצמית בפרט ובעיצוב זהותם בכלל".

לדבריה, "הקמפיין בהובלת חברתך הינו פוגעני, שעיקרו השפלת הילד השמן, ביושו וביזויו ומיותר לציין כי קמפיין מעין זה מסוכן ברמה החברתית לצדק, למוסר וקל וחומר להגנה על שלום הילדים.

התוצאות הבטוחות של קמפיין זה הינו דור נוסף של ילדים אשמים המתקשים לקבל את עצמם, דור של ילדים פגועים ומוקנטים ולבטח לא ילדים בריאים יותר. הקמפיין חוצה גבולות אדומים ומפקיר את אוכלוסיית הילדים חשופה, חלשה וחסרת הגנה שאנו כחברה מחויבים לספק".

מחברת JCDecaux נמסר בתגובה: "בכל שנה JCDecaux מזמין את כל משרדי פרסום להשתתף בקמפיין בנושא חברתי אחר. השנה הנושא שנבחר הינו השמנת יתר בקרב ילדים. בשנים קודמות עסקנו בנושאים כמו איכות הסביבה, בטיחות בדרכים ואימוץ חיות מחמד.

"אנו מעניקים חופש מוחלט למשרדי הפרסום לבטא את עצמם, לא קיימנו כל בחירה מבין העבודות שנשלחו. בדף הפייסבוק שלנו נתנו ההזדמנות לציבור הרחב להביע את דעתו ורעיונותיו בנושא, בהתחשב בכמות הגדולה של הפוסטרים שהתקבלו, נאלצנו לבחור שלושה מהם. כפי ששמנו דגש בפני משרדי הפרסום והגולשים בעמוד הבעיה של השמנת יתר משפיעה על 1 מכל 4 ילדים בישראל.

"בהתחשב במטען הרגשי לבעיה זו המשפיעה על הילדים שלנו, אנו מבינים כי התוכן של כמה יצירות יוצר דיון, וזאת מטרת הקמפיין - למצוא פתרונות באותו האופן. זה עבד במקרים הקודמים שתמכנו וקידמנו. מטרתו אינה לגרום אי נעימות או לעג כלפי ילדים, אלא להעביר את חשיבות המסר ולהעלות את המודעות לבריאות והמשמעויות של השמנת יתר בקרב ילדים. יחד עם זאת, חשוב לציין, כי תמונות הקמפיין לא יוצרו על ידינו והם פתוחים לאינטרפרטציה של הקהל הרחב".