שרון עם צעירי מסע
שרון עם צעירי מסעששון תירם. באדיבות הסוכנות היהודית

לראש הממשלה אריאל שרון היה חלום כשהקים את פרויקט 'מסע' ביחד עם הסוכנות היהודית בשנת 2004:

"שכל צעיר יהודי וצעירה יהודיה יחיו שנה מחייהם בישראל". באחד בינואר 2006, ארבעה ימים לפני ששרון אושפז, הוא אירח במשרדו בירושלים צעירים שהגשימו את החלום שלו והגיעו לשנת לימודים והתנדבות בישראל במסגרת פרויקט "מסע" של הממשלה והסוכנות היהודית. שרון שר עמם שירי חנוכה ואמר להם: "אנו זקוקים לתמיכתם, אבל יותר מכל נרצה שתגורו כאן".

אריאל שרון היה ממייסדי 'מסע'. הפרויקט, שמציין השנה עשור להיווסדו, נוסד בשנת 2004 על ידי הממשלה בראשותו של אריאל שרון והסוכנות היהודית בראשותו של סלי מרידור במטרה לאפשר לצעירים יהודים בגילאי 18 – 30, להגיע לתקופה של חצי שנה עד שנה בישראל ולהשתלב כאן במגוון תכניות, כאמצעי לחיזוק הזהות היהודית של צעירים יהודים ולהעמקת את הקשר שלהם לישראל.

באירוע הקמת פרויקט 'מסע' בשנת 2004 אמר שרון "כדי להבטיח את אחדותנו עלינו לייצור מחדש את השותפות של הדור הבא שלכם, צעירי העם היהודי. תכנית "מסע" היאהגשר עליו תיבנה שותפות זו. יש לי חלום שכל צעיר וצעירה יהודים יראו בשהייה של שנה מעצבת חיים בישראל כחלק אינטגראלי ממהלך חייהם. אני מעדיף כמובן כתחנהלקראת עליה לישראל שהיא באמת משאת הנפש הגדולה . זהו חלום שאני מעריך שניתן להגשמה אם לא כולו אז לפחות חלקו הגדול. המסע האישי שלכם יהיה למסע של כולנו"

באופן סמלי, בראשון בינואר 2006, ארבעה ימים לפני שאושפז ובאחת מהופעותיו הציבוריות האחרונות, אירח ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, במשרדו בירושלים קבוצה של 21 סטודנטים יהודים מ- 12 מדינות שהגשימו את החלום שלו והגיעו לארץ במסגרת פרויקט "מסע" של הממשלה הסוכנות היהודית. במפגש נכח גם אלן הופמן, כיום מנכ"ל הסוכנות היהודית, ששימש בזמנו מנכל המחלקה לחינוך בסוכנות והיה ממקימי פרויקט 'מסע'.

במהלך המפגש בירך שרון את משתתפי 'מסע' ואמר להם "אנו זקוקים לתמיכתכם אך יותר מכל אנו צריכים שתבואו לגור כאן, בישראל, מדינת העם היהודי". ראש הממשלה שר עם הצעירים מחו"ל שירי חנוכה ואף התלוצץ עמם והפציר בהם לאכול את כל הסופגניות שהוגשו על השולחן, כדי שלא יישארו במשרדו.

מאז הקמת פרויקט 'מסע' ועד היום הגיעו לישראל כ- 86,000 צעירים יהודים מרחבי העולם. תרומתם של משתתפי 'מסע' לחברה הישראלית נאמדת בכמיליון ימי התנדבות והיא כוללת השתלבות במשימות לאומיות וחברתיות כמו חינוך, קידום נוער בסיכון, קליטת עליה, חיזוק הפריפריה ועוד. בנוסף, אלפי משתתפים פועלים ותורמים מניסיונם במסגרות מקצועיות במשק הישראלי. בין היתר בחממות טכנולוגיות, חברות סטארט-אפ, קרנות הון-סיכון ומשרדי ממשלה. עם שובם למדינותיהם, משתלבים רבים מהבוגרים בתפקידי מפתח בקהילה והופכים לשגרירים נאמנים של ישראל בארצותיהם. כ- 20% מהבוגרים עולים ארצה בתום התכנית.

השנה יגיעו לישראל מספר שיא של כ- 11,000 צעירים יהודים מ- 62 מדינות, גידול משמעותי בהשוואה לכ- 4,000 משתתפים מ- 30 מדינות שהגיעו ארצה בתחילת הפרויקט. משתתפי 'מסע' ישהו בישראל סמסטר עד שנה וישתלבו בכ- 250 תכניות שונות, הכוללות התמחות מקצועית במשק, התנדבות במגזרים שונים בחברה הישראלית ולימודים במגוון מסלולים.