אריאל שרון
אריאל שרוןצילום: פלאש 90

בעיתון ישראל היום מפרסם הבוקר הד"ר חיים שיין מאמר נוקב ובו הוא מבקר את התקשורת הישראלית שמביעה הערצה לדמותו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ומעדיפה להעלים עין מהטעויות הקריטיות שביצע במשך שנות כהונתו.

במאמר שנכתב תחת הכותרת 'איש גדול' טעויות גדולות' כותב הד"ר שיין:

התקשורת הישראלית, ובעיקר העיתון "ידיעות אחרונות", העלו על נס את מנהיגותו של שרון ואת יכולתו לקבל החלטות קשות. תמהני מה היו ההחלטות המנהיגותיות המבריקות של שרון. האם מינוי רמטכ"ל שהיתה לו אחריות רבתי לכישלונות במלחמת לבנון השנייה?

לא ברור לאיש מה היתה ההחלטה המנהיגותית המבריקה בפינוי גוש קטיף מיושביו באופן חד־צדדי ללא קבלת כל תמורה, פינוי שהפך את רצועת עזה לקן טרור מאיים. אין זה פלא שמערכת הביטחון ביקשה מהנהגת חמאס לא לירות טילים במהלך ההלוויה, שהרי הם צריכים להודות לשרון על שלטונם ברצועה. אמנם בזמן ההלוויה לא נורו טילים, אך מייד לאחר מכן נורו שני טילים לעבר שדרות. היו אלה מטחי הכבוד של כנופיות חמאס.

אני מאמין לעו"ד דב וייסגלס שלאריק שרון היו תוכניות ברורות באשר ליהודה ושומרון, כולל ירושלים. ממקורות אמריקניים שפורסמו מתברר ששרון היה מוכן לפשרה גם בירושלים, פשרה שייתכן שממשיך דרכו אהוד אולמרט ידע עליה וקידם אותה. אילו שרון היה ממשיך בתפקידו כראש ממשלה, ייתכן שהיינו היום בעיצומו של מאבק קשה על קווי 48'.

ההיסטוריה כבר הוכיחה כי מנהיגות צבאית מופלאה אינה ערובה למנהיגות מדינית מפוכחת ואחראית. כבר בשנת 2002 התברר כי איראן עסוקה בקידום תוכנית הגרעין שלה, תוכנית זדונית שנרקמה נגד מדינת ישראל כאיום קיומי ממדרגה ראשונה. אריאל שרון גם כראש ממשלה לא הפנים את עוצמת הסכנה ולא טיפל בה במועד, כשהיה ממשל אמריקני המסוגל לטפל באיומים אסטרטגיים. כמה מחבריו הקרובים של שרון עד היום מסרבים להכיר בסכנת הגרעין האיראני.

מדינת ישראל זקוקה למנהיגים ולא למהמרים. לעם היהודי אין את המותרות לבצע טעויות קיומיות. מנהיגות יהודית אמורה להיות אחראית, בעלת חזון אמיתי ולהבטיח בעיקר את הקיום היהודי גם לדורות הבאים. לצערי, אריאל שרון, בכהונתו כראש ממשלה, היה אבי תיאוריית העכשוויזם, שהשפיעה על יכולת העמידה של החברה הישראלית. המהלכים בגוש קטיף ובמלחמת לבנון הראשונה לימדו אותנו כי מנהיגים המשוכנעים שיש בכוחם לשנות את מהלכו של העולם כולו, רק מסכנים את עצמאותנו.