מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית את הצעת חוק איסור השימוש בסמלים וכינויים נאצים שהגיש ח"כ שמעון אוחיון (הליכוד-ביתנו).

ח"כ אוחיון אמר "כשאנחנו מבקשים ופועלים אצל חברי פרלמנט לקדם עוד חקיקה ואכיפה ולאמץ הגדרה מקיפה יותר של אנטישמיות, מה נגיד למדינות אלו? המאבק הוא שלכם באירופה ואנחנו נסתפק בדיון אבסטרקטי? חופש הביטוי אינו ערך מוחלט לא יחסי. יש כאן מציאות חדשה שתנועות ניאו-נאציות מתחילות להרים ראש. אם לא נעמוד בחית זו אנו מועלים בתפקידנו."

ח"כ שטרן: "נפשי אינה יכולה לסבול גזענות כלפי ערבים אבל אין לכרוך אותה יחד עם השואה. המדינה כדמוקרטית לא יכולה לסבול קריאות "מוות לערבים", דווקא בהקשרים אלו, על המיעוט צריך להגן קצת יותר".

ח"כ ראובן (רובי) ריבלין (הליכוד-ביתנו) בקריאת ביניים: "הקריאות מוות ליהודים ומוות לערבים הן היינו הך".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "בנוסח הזה, זה חוק של רמאות וסתימת פיות כדי שאנשים לא יוכלו לזעוק את זעקתם"

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) אמרה "אני בת לניצולי שואה, אך קוראת להצביע נגד הצעת החוק. האם השימוש במושגי שואה במדינת ישראל נותן לגיטימציה לאנטישמיות? לפי החוק הזה, ישעיהו לייבוביץ' היה אמור לשבת חצי שנה בכאלה. חסר לכם חוקים? תשימו משטרה שתחלק קנסות למי שמשתמש בביטויי שואה?"

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר "זו פשיטת רגל של ועדת שרים לענייני חקיקה. החוק הזה מנוסח בצורה רשלנית. לפי הנוסח, גם מי שיקרא להיטלר נאצי עובר על החוק. מי שיעשה סרט על השואה יישב בכלא. מציעים כאן להכניס לכלא את ראש הממשלה שמשווה בין אחמדינג'אד להיטלר?".

ח"כ אריה דרעי (ש"ס) הבהיר כי הוא מכבד ומוקיר את השואה לא פחות מכל אחד אחר, "אבל זה מה שיש למליאה לעשות? החוק הזה מבייש. תחנכו את הילדים, לא צריך כל דבר לעשות בחקיקה".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) זעמה על ההצעה ואמרה "זו הצעה הזויה ומנותקת מהמציאות. איפה שיקול הדעת של הממשלה? איך ייתכן שבישראל של 2014 מבקשים לקבוע עבירה פלילית על אנשים שמשתמשים בזכר השואה? כבת לניצולי שואה, אתם חבורה שהשתגעה. אתם שבוע אחרי שבוע רוצים לסתום את הפה ולפגוע בחופש הביטוי.

הצעת החוק של ח"כ אוחיון נועדה לקבוע איסור פלילי ועוולה נזיקית על שימוש בסמל נאצי, על שימוש בלתי הולם בסמל השואה, על העלבת אדם באמצעות הבעת תקווה להגשמת מטרות הנאצים או הבעת צער על שאלו לא התגשמו במלואן ועל שימוש בכינוי נאצי כלפי אדם, קבוצת אנשים, תאגיד או מוסד. עוד מוצע כי האיסור לא יחול אם המעשה נעשה במסגרת לימוד, תיעוד, מחקר מדעי או דיווח היסטורי. השימוש בכינוי נאצי לא ייאסר במידה והוכח כי הדברים נכונים. כמו כן, מוצע לקבוע כי העובר על החוק צפוי לעונש של חצי שנת מאסר וקנס של עד 100,000 ש"ח.

הצעת החוק של ח"כ שטרן נועדה לקבוע כי האיסור הקבוע היום בחוק הגנת סמלים, התשל"ה–1974 על שימוש בכל שם או סמל, למטרות מסחר, פרסומת או הסברה, בדרך שיש בה כדי לפגוע בתקנת הציבור או ברגשותיו, יחול גם על שימוש בדרך שיש בה כדי לפגוע בזיכרון השואה.

בדברי ההסבר להצעה של ח"כ אוחיון, נכתב כי "אין הגבלה על השימוש בסמלי השואה ולמעשה כל אדם יכול להשתמש בהם כראות עיניו. כמו כן, במדינת ישראל אין כל איסור על השימוש בצלב קרס, לכל מטרה שהיא. תופעת השימוש בסמלים ובכינויים נאציים הולכת וגוברת בשנים האחרונות. הקלות הבלתי נסבלת שבה נעשה שימוש יום-יומי במושגים אלה כחלק מהשיח הציבורי והפוליטי ותוך זלזול מופגן ברגשות ניצולי השואה וצאצאיהם, ראויה לכל גינוי. במציאות שבה אנו חיים יש חשיבות לעיגון האיסורים על השימוש בסמלים מתקופת השואה והנאציזם בחקיקה, על מנת למנוע את התפשטות התופעה".

בדברי ההסבר להצעה של ח"כ שטרן, נכתב כי "בשנים האחרונות התגלו מקרים בהם נעשה שימוש בסמלים נאציים במדינת ישראל. לעיתים הדבר נעשה במסגרת פעולות מחאה לגיטימיות בעיקרון ולעיתים הדבר נעשה כחלק מפעולות השחתה ונדליסטיות. על אף שבמצב המשפטי כיום ניתן להגיש כתבי אישום כנגד אדם העושה שימוש בסמל הפוגע בתקנת הציבור או ברגשותיו, בפועל, אין הפרקליטות נוהגת להגיש כתב אישום בגין עבירה זו ככל שזו נוגעת לעשיית שימוש בסמל הפוגע בזיכרון השואה. ההצעה מעגנת בחוק את איסור השימוש בסמלים הפוגעים בזיכרון השואה וזאת על מנת לגנות את התופעה ולמנוע את התפשטותה".

44 ח"כים תמכו בהצעה של ח"כ אוחיון, 12 נמנעו ו-17 התנגדו לה. ח"כ אחד נכח ולא השתתף.

44 ח"כים תמכו בהצעה של ח"כ שטרן, 9 נמנעו ו-20 התנגדו לה. . ח"כ אחד נכח ולא השתתף.

ההצעות יועברו לוועדת החוקה, חוק ומשפט, להכנתן לקריאה הראשונה.