עוברים לרב ראשי אחד. הרבנים הראשיים
עוברים לרב ראשי אחד. הרבנים הראשייםIsrael news photo: Flash 90

שרת המשפטים, ציפי לבני, ויו"ר הבית היהודי ושר הדתות, נפתלי בנט, יביאו מחר לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק לביטול הכפילות בכהונת הרבנים הראשיים לישראל.

בהצעה נאמר כי המטרה היא להביא למצב בו יהיה בישראל רב ראשי אחד, ללא תלות בעדת המוצא שלו (ספרדי או אשכנזי). הרב הראשי יעמוד בראש מועצת הרבנות הראשית.

בנוסף, החוק החדש יפריד בין מוסד הרבנות לבין מערכת בתי הדין שהיא גוף שיפוטי עצמאי.

על פי ההצעה נשיא בית הדין הרבני הגדול והמשנה לנשיא יתמנו מקרב דייני בית הדין הרבני ‏הגדול, בדומה לתפקיד ‏נשיא בית המשפט העליון והמשנה לו. זאת, משום שנראה כי המצב הקיים, שבו הנשיא ממלא ‏תפקיד ציבורי רחב יריעה, אינו עולה ‏בקנה אחד עם התפיסה של ייחוד הכהונה של נושא משרה ‏שיפוטית. בנוסף, כיום הרב הראשי מתמנה לנשיא בית הדין הרבני הגדול אף אם כלל אין לו כושר לכהן כדיין. בנוסף, ראש אבות בית דין יתמנה רק מקרב אבות בית הדין ולא מכוח היותו דיין שנבחר לרב עיר, וזאת בדומה לנשיא בית משפט.

גם במידה ויאושר החוק, על הרבנים הראשיים לישראל המכהנים וכן על רבני ערים המכהנים כראשי אבות בית דין רבני אזורי, ערב תחילתו של חוק זה, ימשיכו לחול הוראות הדין הקודם עד תום תקופת כהונתם.

השר בנט אמר הערב "זהו צעד חשוב שמסמל את אחדות העם. מינוי רב ראשי אחד הוא מהנושאים שהשאלה היחידה היא מדוע הוא לא קרה קודם. זהו מהלך שיסמל אחדות בעם. כיום, כשמתחתנים אשכנזים עם ספרדים עם תימנים ועם כל העדות, מובן שאין סיבה לשני רבנים ראשיים. כפי שיש כיום רב ראשי צבאי אחד, ובכלל אין תפקידים נפרדים לאשכנזים וספרדים בכל תחום, אין סיבה שבתפקיד הרב הראשי הדברים יראו אחרת".   

השרה ציפי לבני אמרה "במדינה בה מכהן נשיא אחד, נשיא ביהמ"ש העליון אחד, ראש-ממשלה אחד ורמטכ"ל אחד, אין הצדקה להכפלת תפקיד הרב הראשי. עלינו להפסיק את הפילוג העדתי המיושן בעם, ולהביא לקירוב לבבות. מגיע למדינת ישראל רב יחיד שיביא לאיחוד של חלקי החברה השונים, שיוביל רבנות הנותנת שירות לכלל הציבור היהודי-ישראלי על שלל עדותיה. כיבוד המסורת מבית של כל אחד ואחת מאיתנו לא צריך לבוא יד ביד עם פלגנות".