ביום שני הבא תצא משלחת חסרת תקדים של הכנסת וניצולי שואה להשתתף באירועי יום השואה הבינלאומי בפולין. לקראת יום זה, פנו מארגני האירוע לזמר עמיר בניון לכתיבת שיר מיוחד שיוקדש לניצולים האחרונים. התוצאה: "האחרון שנשאר" שהלחין בניון למילותיו של המוסיקאי משה קלוּגהפט. בניון יבצע את השיר במהלך אירועי היום בפולין.

השיר "האחרון שנשאר" נכתב על רקע המציאות בישראל, בה חיים כיום כ-192 אלף ניצולי שואה שגילם הממוצע 84 שנה. 37 מהם, בממוצע, הולכים לעולמם מדי יום. מילות השיר מדברות על "הניצול האחרון שנשאר", המספר את סיפורי ולקחי השואה לדור הבא, דור שכבר לא יכיר את הניצולים ששרדו את התופת.

השיר יבוצע כחלק משלל ארועים שיערכו במעמד חברי הכנסת והניצולים, ובהם סיור באושוויץ-בירקנאו וטקסי זיכרון במקום, וכן מפגש בקרקוב עם חברי הפרלמנט הפולני בהשתתפות חברי פרלמנט מאירופה וארה״ב. זהו הארוע הראשון מסוגו שמתקיים מאז ומעולם ובשל כך מושך אליו התעניינות עולמית רבה. ה-27 בינואר נקבע ע"י האו"ם כתאריך זיכרון בין-לאומי להנצחת קרבנות השואה משום שזהו יום כניסת הצבא האדום אל אושוויץ, המחנה המסמל יותר מכול את הניסיון להשמדה טוטאלית של העם היהודי.

בהמשך מתוכנן לצאת וידאו-קליפ לשיר ובו משתתפים ניצולי שואה החיים בישראל, הוא יתורגם לשפות שונות להפצה בעולם, לשימור זכרון השואה.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שיעמוד בראש המשלחת לפולין אמר כי ״התרגשתי מאוד מהביצוע ובעיקר ממילות השיר. לטעמי הוא מסכם בדיוק את מטרת המסע: נשארו מעטים ולכן חשוב שכולנו נזכור ונספר לדורות הבאים״.

המסע של הכנסת נעשה בשיתוף עמותת ממעמקים, בראשות ג׳וני דניאלס, שאמר כי "״דור הניצולים שחיים איתנו הולך ונעלם. אנחנו מודים לעמיר בניון שדרך השיר יזכיר גם לדורות הבאים את החובה להמשיך ולספר״.

האחרון שנשאר / מלים: משה קלוגהפט. לחן: עמיר בניון

אני האחרון מכולם / ממעמקים קראתיך אדם

כל עוד בלבב נשמתי קוראת / נותרתי חי גם כשהייתי מת

אני האחרון שנשאר / נותרתי אדם כשהייתי מספר

כיכר הלחם אצלך בתפריט / ואצלי תמיד מתחת לכרית

ובמרוץ השליחים / נותרתי לבד

הלפיד עובר עכשיו / מיד ליד

קחו ממני הכל / אני הסנה הבוער

אתם תישארו כאן / כדי לספר

אני האחרון שנשאר / עוד שייך לדור המדבר

אין לי מנוחה אני נע ונד / ורק הזכרונות בקרון לכיוון אחד

אני האחרון שנשאר / חוזר עכשיו אל מחוזות העבר

הדשא הזה ירוק מאימה / אני קורא אלייך אמא אדמה

ובמרוץ השליחים / נותרתי לבד

הלפיד עובר עכשיו / מיד ליד

קחו ממני את הכל / אני הסנה הבוער

ואתם תישארו כאן / כדי לספר

ומיליוני עיניים בוהות בי עכשיו / איך אוכל לוותר

אני האחרון שנשאר / כדי לספר