סטיבן הרפר
סטיבן הרפררויטרס

ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, נחת אחר הצהריים (ראשון) בישראל וצפוי להיפגש עם ראש הממשלה, נשיא המדינה ואף לנאום בכנסת ישראל.

יונתן דחוח הלוי, עורך העיתון שלום טורונטו בקנדה, מתייחס בשיחה עם ערוץ 7 לביקור החשוב של מי שמכונה "ידיד אמת של ישראל".

דחוח מציין כי מדובר למעשה בביקור ראשון של הרפר במזרח התיכון בכלל ובישראל בפרט, מאז נבחר בשנת 2006.

"הרפר נחשב לידיד אמת של מדינת ישראל והעם היהודי. הוא הוכיח את תמיכתו בישראל גם כאשר עמד בעמדת יחיד מול ביקורת בינלאומית והדבר בא לידי ביטוי בתמיכה הנחרצת שלו בישראל במהלך מלחמת לבנון השניה, במבצע עופרת יצוקה, בהתנגדות באו"ם להכרה במדינה פלסטינית, למאבק של ישראל בטרור, במאבק נגד האנטישמיות ובדרישה להכיר בישראל כמדינה יהודית", מציין דחוח.

מה מקורה של הידידות הזו? "תפיסתו של הרפר נובעת מהבנת המציאות העולמית. הוא רואה בישראל עוגן דמוקרטי חשוב מול הכוחות העויינים את הדמוקרטיה המערבית. הוא אמר לא אחת כי אוייביה של ישראל הם למעשה אוייביה של קנדה לכן על בסיס תפיסה זו הוא מגלה קו נוקשה נגד מדינות התומכות בטרור והביע בעבר דאגה מתוכנית הגרעין האיראנית, נקט בצעד יוצא דופן ויחיד בעולם המערבי - ניתוק היחסים הדיפלומטים עם איראן על רקע זה".

דחוח מציין עם זאת כי בשנה הבאה יערכו במדינה בחירות ומצבו הפוליטי של הרפר לא טוב במיוחד, "ממשלתו של הרפר היא ממשלת רוב בפרלמנט בשלוש השנים האחרונות, קודם לכן עמד בראש ממשלת מיעוט וברקע אסור לשכוח כי בשנה הבאה יתקיימו בחירות. מי שנושף בעורפו של הרפר הוא המועמד של המפלגה הליבראלית ג'סטין טרודו המוביל קו שונה מזה של הרפר בכל הקשור למזרח התיכון והוא נחשב למועמד המוביל בסקרים".

"גם הליבראלים וגם המפלגה הדמוקרטית החדשה, שתיהן מפלגות שמאל המאמצות קו המצדד בעימות מדיני במזרח התיכון בניגוד לקו התמיכה הפרו ישראלי של הרפר. בנוסף, הרפר זוכה לביקורת מצד האופוזיציה בעקבות תמיכתו בישראל וטרודו פעיל מאוד בקרב הקהילה המוסלמית בקנדה בניסיון לגרוף את קולותיהם בבחירות הבאות. הוא אפילו ביקר באחד המסגדים במערב קנדה כדי להפגין את קרבתו לאיסלם הוא התפלל בלבוש איסלמי מסורתי יחד עם המתפללים האחרים".