עובדי חברת החשמל עם המספריים התלויות
עובדי חברת החשמל עם המספריים התלויותתילום: עובדי מחוז הדרום חברת החשמל

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, קיימה היום דיון שעסק במדינית הצבת קווי מתח גובה, וכן בחיבור השכונות הערביות בלוד לרשת החשמל.

ח"כ חמד עמאר, שיזם את הדיון בנושא הצבת קווי מתח גבוה, טען כי קיבל פניות רבות מתושבים במגזר הדרוזי לפיהן בחלקה שלהן עובר קו מתח גבוה והם לא יכולים לבנות. הוא ציין כי קווי המתח הונחו בשנות ה-60, ואמר כי צריך להטמין אותם באדמה על מנת לאפשר את ניצול הקרקע לייעודה.

מנהל מחוז צפון בחברת החשמל, שמעון יופה, אישר כי פריסת קווי החשמל התבצעה בסוף שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70, לפי התוכניות שהיו רלוונטיות בזמנו. אולם, לדבריו, הטמנת קווי המתח דורשת השקעות תקציביות. היו"ר ברוורמן קרא לח"כ עמאר לפעול בקואליציה על מנת להשיג תקציב למהלך ממשרד האוצר. הוא הוסיף כי הוועדה מבקשת מחברת החשמל למפות בפרק זמן קצר את קווי המתח שיש להעתיקם. כמו כן המליצה הוועדה למשרד האנרגיה והמים לפעול בשיתוף משרד האוצר, רשות החשמל וחברת החשמל, להכין תוכנית כוללת להעתקת הקווים ובכלל זה פריסה תקציבית של המימון על פני מספר שנים. עוד דרש היו"ר ברוורמן מנציגי המשרדים להעביר לוועדה לוח זמנים לביצוע הפעולות.

כאמור, הוועדה דנה גם בנושא חיבור השכונות הערביות בלוד לרשת החשמל. ח"כ חנא סוייד, שיזם את הדיון, אמר כי למרות שהשכונות נמצאות בהליך תכנון מתקדם בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, אלפי בתים עדיין מחוברים לחשמל באופן פיראטי ומסכן חיים. לדבריו, המצב בלוד הוא משל למצב ביישובים ערבים רבים, שכולם יודעים שהם מחוברים לחשמל באופן פיראטי ואף אחד לא נוקף אצבע כדי לפתור את הבעיה. הוא קרא לוועדה המקומית בלוד להכין רשימה של בתים שאין מניעה תכנונית לחברם לרשת החשמל, אותה יעביר ראש העיר לאישור שר הפנים והוועדה המחוזית לתכנון ובניה. ח"כ סוייד הוסיף כי במקביל על ראש העיר לקדם את סיום התכנון המתארי בעיר.

ח"כ עפו אגבריה אמר כי "אין עיר או יישוב במגזר הערבי שכ-30% מהבתים בתחומה מחוברים לחשמל באופן פיראטי". הוא טען כי יש פגם בחקיקה וכי היעדר האפשרות לחיבור תקני לחשמל נועד להפעיל לחץ על התושבים. ח"כ חמד עמאר ציין כי כבר בממשלה הקודמת היה הסכם עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, לאפשר חיבור של בתים שנמצאים בתחום תכנית מתאר שאושרה להפקדה, אך בפועל הדבר לא קרה. ח"כ יעקב אשר הצטרף גם הוא לקריאה לפתור את הבעיה.

ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו, אישר כי קיימים כ-2,500 בתים לא חוקיים, שנבנו ב-15 השנים האחרונות בשל מצוקת התושבים, שצריך להביא לאישורם למעט תיקונים קלים. הוא הוסיף כי בכוונתו לפעול בשני מישורים, האחד הוא להמשיך לפנות לחברת החשמל בבקשות לחיבור לרשת מטעמים הומניטאריים. כמו כן אמר ראש העיר כי "צריך להסתכל לציבור הערבי בעיניים ולהודות שהם צודקים בדרישה לחיבור חשמל". הוא הוסיף כי יפנה לשר הפנים ממפלגתו, ח"כ גדעון סער, בבקשה לקדם את חיבור השכונה לרשת.

מנהל מחוז דרום בחברת החשמל, דב הירש, אמר כי החברה תשמח לחבר כל בית לרשת, אך היא לא צד בעניין ולא יכולה לעשות זאת ללא האישורים המתאימים. "אם החוק יאפשר זאת ותהייה תשתית שתאפשר להגיע לבתים תיפתר הבעיה", אמר.

גם מתכנן מחוז המרכז במשרד הפנים, גיא קפלן, אמר כי הוא מקווה שאישור תכניות המתאר של לוד יסתיים כבר בחודשים הקרובים, כך שניתן יהיה לחבר את הבתים לאחר שיקבלו היתר. עד אז, אישר קפלן, ניתן לפעול בהליך לאישור חיבורים במקרים חריגים. לדבריו, המשרד יבחן כל בקשה במסגרת הזאת ויתייחס אליה בהתאם.