גדעון סער
גדעון סערצילום: פלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה דנה היום (שני) בהצעת חוק לתיקון פקודת העיריות - עיריות איתנות, של ח"כ יריב לוין.

הדיון נערך בהשתתפותו של שר הפנים, ח"כ גדעון סער, שהוזמן לחוות את דעתו ולהביע את עמדתו בנוגע לפרטי החוק השונים.

הצעת החוק מציעה להבדיל בין רשויות מקומיות איתנות, אשר מקיימות ניהול יעיל ותקין, לבין רשויות מקומיות חלשות יותר, שדרך ניהול זו אינה מאפיינת אותן.

רשויות מקומיות שיוכרזו כאיתנות, יזכו להקלות מסוימות בכל הנוגע לתלותן בשלטון המרכזי. עירייה תוגדר כ"איתנה" אם תעמוד בקריטריונים של התנהלות ארגונית ותקציבית מיטבית, כפי שמפורט בחוק.

בפתח הדיון הסבירה ח"כ רגב כי מתן הסמכויות לאותן רשויות איתנות מהווה אבן דרך משמעותית שתאפשר להן להתנהל בצורה עצמאית ונטולת קשר הדוק לשלטון המרכזי. "אולם כמובן שהפיקוח על הרשויות יוותר בעינו", הוסיפה ח"כ רגב. גם ראש עיריית רעננה, זאב ביילסקי, שיזם את החוק כשהיה חבר בכנסת הקודמת, הביע את עמדתו בנוגע לחשיבותה של עצמאות הרשויות המקומיות.

יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין הוסיף כי החוק הופך את הרשות המקומית לבעלת סמכות ללא "ידיים קשורות". "כך נוציא את הרשויות מחזקת העבריינות ונהפוך אותן לאחראיות עד שיוכח אחרת. כמובן שהחוק שומר על מנגנוני הבקרה והפיקוח, אך משתמש בהם בשום שכל ובצורה מבוקרת. לפיכך, מטרתי היא שהחוק יעבור מהר ויהווה סנונית ראשונה לחקיקה נוספת בנושא".

שר הפנים, ח"כ גדעון סער, הסביר כי הוא רואה את החוק ככזה שמבטל את ספיחי המורשת המנדטורית בארץ ישראל: "הגיע הזמן שנפסיק את מורשת הנציב העליון. הבריטים עזבו לפני מספיק שנים בשביל שנחוקק בעצמנו. החוק הזה, בצורה חד משמעית, לא משחרר מפיקוח אלא מבטל את השעבוד של הרשויות המקומיות".

נציגי משרד האוצר, כמו גם ח"כ לוין והשר סער הדגישו כי מבחינתם עיקר יתרונו של החוק הוא בכך שהוא נותן תמריץ לרשויות המקומיות להתנהל בצורה טובה, הן ארגונית והן תקציבית. "רשות מאוזנת טובה לתושבים שלה", הסבירו נציגי אגף התקציבים. על כך הגיבה ח"כ רגב באומרה כי הפעם היא אינה רוצה לתקוף את משרד האוצר משום ש"שר האוצר היה הפעם בסדר גמור".

באמצע הדיון התגלע ויכוח בין ראש מועצת עומר, פיני בדש לבין הנציגים המשפטיים של משרד הפנים וועדת הפנים. בוויכוח טען בדש כי ישנו סעיף בחוק אשר מעניק כוח וסמכות חסרת תקדים לגזבר הרשות המקומית. לפי סעיף זה יתכן מצב שבו יוכל הגזבר למנוע הוצאה תקציבית שאישרה המועצה אם הוא סבור שהיא אינה נדרשת.

השר סער הצטרף לבדש וקבע: "אי אפשר להעביר את כל הסמכויות מהדרג הנבחר לדרג הממונה, זהו עיקור הדמוקרטיה. צריך לעשות חשיבה מחודשת על הסעיפים הנוגעים לגזבר".

את הדיון חתמה יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב, בבקשה מהיועצים המשפטיים של הוועדה ושל משרד הפנים להיפגש עם נציגי משרד האוצר ולתקן את הדרוש תיקון עד לדיון הבא בנושא. "דיון זה עתיד להתקיים עוד השבוע", הודיעה ח"כ רגב, "ואני מתכוונת שהוועדה תצביע בו על סעיפי החוק". אישור הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית צפוי ביום רביעי הקרוב.