הקשר ההדוק מדי בין אונסק"ו לעולם הערבי
הקשר ההדוק מדי בין אונסק"ו לעולם הערביפלאש 90

לאחר השקעה רבה שנמשכה לאורך כשנה וחצי החליט ארגון אונסק"ו לבטל את התערוכה המספרת על הקשר בין עם ישראל לארצו. ביומן ערוץ 7 מספר פרופ' רוברט ויסטריך, איש האוניברסיטה העברית ומי שיזם את התערוכה והיה מהשותפים המרכזיים להכנתה, על ההחלטה, על התערוכה ועל הערכותיו באשר למניעיה.

פרופ' ויסטריך מספר כי התערוכה הוזמנה כבר לפני כשנתיים, ובמהלך העבודה עליה כתב הוא עצמו את כל הטקסטים המופיעים בה והיה המפקח על השילוב בין התמונות וטקסטים שבה. "התהליך נמשך כשנה וחצי בגלל משא ומתן ארוך ומייגע עם פקידי אונסק"ו והמומחים המדעיים שלהם. היה נראה שהם רוצים לטרפד את התערוכה מלכתחילה".

בדבריו מציין פרופ' ויסטריך את ראשית הרעיון לקיומה של התערוכה המפתיעה. היה זה במהלך ביקורה של אירנה בוקובה, מנכ"לית אונסק"ו במוזיאון השואה בלוס אנג'לס. במהלך הביקור שוחחה עם מנהל מרכז ויזנטל בלוס אנג'לס ובמהלך השיחה הועלה רעיון תכנית שיתוף הפעולה בין הארגון והמרכז להקמת התערוכה.

מאז העלאת הרעיון ועד ימים אלה פריטי התערוכה "עברו בדיקה בזכוכית מגדלת", כלשונו של ויסטריך, "מטעמם של מומחים מאנשי אונסק"ו שפחדו ממשהו פוליטי". כשהוא מתבקש להדגים מה נחשב בעיניהם משהו פוליטי מספר פרופ' ויסטריך על פאנל מרכזי אחד שעסק בדמותו של אברהם אבינו ורכישת מערת המכפלה. הוא עצמו הציג תמונה של המערה והציג את הפסוקים הרלוונטיים אך עבור אנשי אונסק"ו "זה היה פסול לגמרי", הוא אומר ומזכיר כי עבור אונסק"ו מערת המכפלה היא מסגד ומקום מורשת פלשתינית, וככאלה לא היו מסוגלים לקבל תפיסה אחרת כלשהי. "עצם האיזכור של המערה עם ציטוט מהתנ"ך היה עבורם פחד מוות".

ברוח זו נמשכו המאבקים הבלתי פוסקים בין ויסטריך לאנשי אונסק"ו ולטעמו עצם הצלחתו להגיע להשלמת התערוכה אינה אלא בגדר נס. זאת כיוון שעבור אנשי אונסק"ו התפיסה היא שהפלשתינים הם עם עתיק שחבורת פושעים, היהודים הציונים, הגיעו למקום וכחלק מפרויקט קולוניאליסטי גרשו אותם. כאשר זו הגישה הבסיסית של אנשי הארגון ההצלחה להציג תערוכה שכזו אינה אלא נס.

הצבת התערוכה הושלמה והזמנות כבר נשלחו למוזמנים, אך לפתע הודיעו אנשי אונסק"ו למרכז ויזנטל כי היא תבוטל. ויסטריך מציין כי הם הקפידו להגדיר זאת כדחייה ולא ביטול, אך כיוון שלא נקבע מועד אחר ברור שאיש לא יתייחס ברצינות להודעה כלשהי של קיום התערוכה במועד אחר והמשמעות היא למעשה ביטולה המיידי.

בדבריו תוקף פרופ' ויסטריך בחריפות את האופן בו הודיעו אנשי אונסק"ו על הביטול. לטעמו הדבר נעשה באופן ברוטאלי כאשר איש לא מצא לנכון להודיע לו עצמו על ההחלטה או להתנצל על ההשקעה שירדה לטמיון, וכל זאת מבלי שדווח על דיון או התייעצות כלשהי. "זה מלמד על היחס של הארגון הזה לעם ישראל ומדינת ישראל", הוא משוכנע.

על פי דיווחים שונים מאחורי ההחלטה הנוכחית עומדת ביקורת חריפה שהוטחה מצידן של מדינות ערב על התערוכה ככזו המפריעה לקידום תהליך השלום. ויסטריך מצידו לא מבין על איזה שלום מדובר כאשר המדינות הללו אינן מוכנות לקבל כל איזכור של קיום מדינת ישראל. "אצלם סיכוי לשלום זה שלילה של קשר בין עם ישראל לארצו".

לנוכח ההחלטה באונסק"ו מספר ויסטריך על כוונה במרכז ויזנטל להציב את התערוכה באו"ם ולהראות למה התנגדו אנשי אונסק"ו, ובשלב מאוחר יותר לקיים את התערוכה כתערוכה נודדת בבירות שונות ברחבי העולם.