פלסטינים, יהודה ושומרון, ערבים, תחבורה ציבורי
פלסטינים, יהודה ושומרון, ערבים, תחבורה ציבוריחזקי עזרא

ועדה המשנה לענייני יהודה ושומרון בוועדת החוץ והביטחון קיימה (שלישי) ישיבת מעקב בנושא התחבורה הציבורית המשותפת לישראלים ולפלסטינים בשומרון.

צו שהוצא על ידי פיקוד המרכז והמנהל האזרחי מאפשר לפועלים פלסטינים ולשב"חים להשתמש בתחבורה הציבורית הכללית, בה משתמשים גם היהודים שחיים באזור.

אלפי פלסטינים מציפים את האוטובוסים בכל יום בשעות אחר הצהריים ואינם מאפשרים לאוכלוסיה היהודית לשוב לביתה בתחבורה ציבורית.

יו"ר הוועדה, ח"כ ואל"מ במיל' מוטי יוגב (הבית היהודי), אמר כי "זה שהאלוף לא פתר את הבעיה, מראה על חוסר יחס מצד פיקוד המרכז שדואגים לפועלים הפלסטינים ולשב"חים לפני הדאגה לחזרתם לביתם של התושבים. אלוף פיקוד המרכז וראש המנהל האזרחי האחראים למרקם החיים של כלל האוכלוסיות ביו"ש התעלמו משך חודשים מבעיה זו אותה יצרו ועדיין לא הביאו לפתרונה תוך פגיעה באלפי אזרחים, מבוגרים, נוער וילדים ואוכלוסיות מוחלשות להן אין רכב פרטי".

ראש עיריית אריאל, אלי שבירו, סיפר על מקרה שאירע באחד מקווי האוטובוסים, כאשר "מספר פלסטינים דנו בערבית ביניהם על חטיפת אחת היהודיות באוטובוס. למזלה ישב שם בחור שהבין ערבית והזעיק משטרה שעצרה אותם

"מה היה קורה אם אותו אדם באוטובוס לא היה מבין ערבית?", שאל שבירו, "הפרצה קוראת לגנב, כמות הפלסטינים יותר גבוהה מהישראלים ויש פיתוי גדול לחטוף נשק מחיילים. מבחינה ביטחונית אני מתריע שיש פרצה גדולה. התופעה הזאת גם מעודדת שב"חים לצאת לעבודה בצורה בלתי חוקית, כי עכשיו יש להם איך לחזור... מגיע לכל תושב ערבי לצאת מהעבודה ולחזור לעבודה אבל זה לא צריך לפגוע בביטחון התושבים".

ח"כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו), תושב קרני שומרון, אמר בדיון כי הוא אינו מרשה לילדיו לנסוע באוטובוסים עם הפלסטינים ונאלץ לשלם עבור הסעות פרטיות. "זה התחיל ביללות של 'אפרטהייד' עם השוואות לכושים בדרום אפריקה... הדמגוגיה הזאת הביאה לכך שהקווים הנפרדים בוטלו".

פייגלין הוסיף כי "הרעיון הוא להפסיק לפחד מדמגוגים של 'הארץ', חייבים להפריד בין האוכלוסיות. זה לא גזענות זה פיקוח נפש. לא ייתכן שתממן אוטובוס ממוגן ירי מפני פלסטינים ואחר כך לדחוף לשם את הפלסטינים עצמם לתוך האוטובוסים. גם מבחינה כלכלית, האוטובוסים האלה מסובסדים! הסבסוד הזה הוא לערבים ולא ליהודים ממש מדינת 'חלם' מכל כיוון אפשרי. אם הבעיה היא של שב"חים אז צריך להציב מאבטח בכל אוטובוס שיבדוק את הפלסטינים כמו בבתי קפה – הסיכון באוטובוס יותר גבוה מבתי הקפה".

ראש מועצת קרני שומרון, יגאל להב, טען כי אין התקדמות מאז הדיון הקודם שעסק בנושא. "המצב אפילו יותר גרוע – גניבות של תיקים מתא המטען, הטרדות מיניות, אלימות. ברגע שחייל עומד שם זה סכנת חיים. הסיר לחץ הזה לקראת התפוצצות. אנשים כבר לא רוצים לבוא לגור אצלי מהפחד. בדיון הקודם התרעתי שהדבר יוביל לרצח ויום לאחר מכן נרצן החייל עדן אטיאס בעפולה. למה מחכים?"

יו"ר הוועדה ח"כ יוגב עדכן כי שר התחבורה הוסיף לתקציב 43 מיליון ש"ח עבור אוטובוסים, כדי לפתור את עמסי התחבורה הבלתי אפשריים בשומרון. "גם שר הביטחון הורה לאלוף פיקוד המרכז לממש פתרונות ש'יסגרו מעגל' לחזרת הפועלים הפלסטינים במעבר אייל, דבר שימנע את חזרתם על כביש חוצה שומרון, מעבר חופשי שעודד אלפי שב"חים לצאת ליישובי הקו הירוק בדרכים שונות ולחזור בדרך המלך באוטובוסים של התחבורה הציבורית ליישובים היהודים".

הוועדה תבעה מאלוף הפיקוד ניצן אלון לממש פיתרון שיאפשר נסיעה בטוחה עבור התושבים היהודים וקראה לו לטפל בחומרה באלפים השב"חים. ח"כ יוגב ביקש לכנס שוב את הוועדה בעוד כחודש וחצי.

"כחלק מהמאבק בתופעת כניסת השוהים הבלתי חוקיים ולאור רציחתם של החייל עדן אטיאס באוטובוס בעפולה, אני מקדם את הצעת החוק להחמרת הענישה על מסיעי, מעסיקי ומליני שב"חים והיא תעלה בקרוב להצבעה בועדת שרים", סיכם ח"כ יוגב.