ארצות הברית
ארצות הבריתThinkstock

המו"מ המדיני עושה קולות של קירטועים, ועם זאת יש מי שדואג להתקדמותו ואלו בעיקר האמריקאים.

בראיון ליומן ערוץ 7 פורס ציר ישראל לשעבר בוושינגטון, יורם אטינגר, את שורת הכשלים שביצעו האמריקאים לאורך השנים במזרח התיכון, כשלים שחובה לזכור אותם כדי שישראל והמו"מ עם הפלשתינים לא יהיה הכישלון הבא בתור, כישלון שיש מי שמשלם עליו בדם של טרור ומלחמות.

בראשית דבריו מזכיר אטינגר את האירוע הטרי ביותר והוא עיראק. הוא מזכיר כי האמריקאים ומעריציהם בישראל מתרשמים מכך שגנרל בכיר וצוות של כמאה מומחים אמריקאיים הכינו תכנית ביטחונית לשמירת ביטחונה של ישראל ביום שלאחר הנסיגה, אך עם זאת יש לזכור שאותו גנרל ואותם מומחים הכינו גם את התכנית בעיראק, תכנית שמתפוצצת בימים אלה בקול גדול של טרור.

אטינגר מזכיר כי עיראק הפכה לזירת טרור ענקית בעקבות הבריחה האמריקאית ממנה והניהול הלקוי של ארה"ב את יחסיה עם המיעוטים שם.

בהמשך הדברים הוא מזכיר את שורת הכשלונות שהחלו עם הקמת המדינה בשנת 48' כאשר אנשי מחלקת המדינה, הפנטגון וה-CIA התנגדו להקמת המדינה יהודית מתוך הערכה שמדינה זו תהייה פרו-סובייטית ותימחק על ידי צבאות ערב. "הם סברו שליהודי אין שריר ולעומת זאת לערבי יש שריר והטילו אמברגו צבאי על האזור, כאשר בריטניה סיפקה נשק למצרים, ירדן ועיראק".

עוד הוא מזכיר את האיום האמריקאי כלפי ישראל הצעירה שלא תעז לספח את כיבושי הנגב ומערב ירושלים.  "מספר שנים אחר כך חיזרו האמריקאים במרץ אחרי הרודן המצרי נאצר ששאף להגמוניה פאן ערבית וחתר תחת המדינות הפרו אמריקאיות במפרץ הפרסי וככל שהחיזור אחר מצרים גבר כך הוא התקרב אל הדוב הקומוניסטי במוסקבה".

אטינגר מתקדם במעלה השנים ומזכיר את החיזור האמריקאי אחר "הגולה הפרסי בפריס" כשהוא מתכוון לחומייני שהובא על ידיהם לחולל את המהפכה מול שלטון השאה הפרסי ובכך הפכו את הממשל הפרו מערבי שהיה בטהרן לאויב הראשון במעלה עבורם ועבור המערב כולו.

כמו כן הוא מזכיר את החיבוק האמריקאי לסאדאם חוסיין מתוך גישת 'האויב של אויבי הוא ידידי' והתחושה שהאויב של האיראנים מן הסתם יהיה טוב להם. בשם גישה פשטנית זו הזרימו אמל"ח רב ומערכות מתוחכמות רבות לבד מכסף רב. העברות אלה נמשכו עד ליום הפלישה העיראקית לכווית, היום בו התפכחו האמריקאים מאשליותיהם.

אטינגר מזכיר בדבריו גם את קבלת הפנים המיוחדת שנערכה בארה"ב ליאסר ערפאת והפיכתו למבקר מתמיד בין כותלי הבית הלבן. עוד הוא מזכיר את הגישה החיובית של ארה"ב ומזכיר המדינה קרי כלפי בשאר אסאד אותו ראו כאיש שלום מתקדם שעבורו נכון לרדת מרמת הגולן.

בהמשך תמכו האמריקאים בשילובה של תנועת החמאס בבחירות ברצועת עזה, עובדה שהובילה להקמתה של ישות טרור חמאסית ברצועה.

בדבריו מוסיף אטינגר ומזכיר את ההתנהלות האמריקאית מול המצרים, כאשר אובמה בחר לגבות את האחים המוסלמים בנאום קהיר ובכך הפנה עורף למשטר הפרו אמריקאי שהנהיג חוסני מובארק. מדיניות מוטעית זו נמשכת גם היום, מציין אטינגר. זאת כאשר האמריקאים פועלים לשיקום האחים המוסלמים ומקשים על סיסי להנהיג את המדינה.

אטינגר מזכיר בהקשר הכישלונות האמריקאיים גם את ההתנהלות מול לוב, שם הוחלף משטרו של קדאפי בחלופה מסוכנת הרבה יותר, כזו שהפכה את הפצת הטרור לגופי טרור לחלק בלתי נפרד משגרת ההנהגה שם.

על כל אלה מוסיף אטינגר ומזכיר את המדיניות האמריקאית מול איראן, מדיניות שמחזקת את איראן רגע לפני שנטשה את התקדמותה לקראת הפיכתה למדינת סף גרעינית.

"למי שמתרשם מחוות הדעת של מזכירי מדינה אמריקאיים ונשיאים אמריקאיים מוטב שיסתכל על הרקורד שלהם ואז יזהר מלממש את ההמלצות שלהם", אומר אטינגר הסבור כי המדיניות הישראלית אינה משכילה לנתח את יחסי הכוחות בממשל האמריקאי וברוח זו גם היא נכשלת בהבנת יכולותיה להשפיע שם ויכולותיה לסרב להמלצות כאלה ואחרות העשויות לסכן אותה.