חסד של אמת
חסד של אמתתרצה סבאג

במסגרת לימוד במגמת ארץ ישראל בישיבת אמי"ת צפת, אימצו התלמידים את בית העלמין בעיר, ניקו את המצבות ואת חלקות הקבר מעשבים שוטים ופסולת, מצאו קברים עתיקים ומערות קבורה אליהם לא היתה דרך להיכנס בעקבות פסולת רבה והכשירו את הכניסה אליהם.

את הפרויקט הקדישו לעילוי נשמת חברם למגמה, נריה אטיאס ז"ל, שנהרג עם בני משפחתו בתאונת דרכים קטלנית, שזעזעה את המדינה לפני שנה וחצי בטבריה.

"במסגרת יחידת לימוד במגמה, התלמידים היו צריכים לבחור אתר היסטורי או נופי ולעבוד עליו", מסבירה תרצה סבאג, המורה של המגמה. "חשבתי על כמה מקומות, בין המקומות בית העלמין העתיק בצפת, העלתי את הרעיון בפני התלמידים והחלטנו ללכת על זה. עד כה, קיימנו שני מפגשים בבית העלמין אותם ליווה אלי בן טובים, מנהל החלקה הצבאית וחוקר בית העלמין.

עשינו הכרות עם האתר, ראינו מה צריך לסדר ולנקות, נתקלנו באזורים שאי אפשר היה להגיע אליהם וסימנו לעצמנו לדאוג לכך. ראינו שהאזור של מקוה האר"י והקברים העתיקים ממש מלוכלך ומוזנח, החלטנו להתחיל לעבוד שם. הבאנו כלי עבודה, התלמידים עבדו במקום חמש שעות, מילאו שקיות אשפה רבות ועשו עבודה יפה. היינו צריכים לעשות שני סבבים לפינוי שקיות האשפה, כי זו היתה חתיכת משקל והייתי מאוד גאה בעבודה של התלמידים שלי, הם עשו את זה מכל הלב ובאהבה. אלו תלמידים אידיאליסטים ומקסימים".

בסיום ניקיון אזור מקוה האר"י והקברים העתיקים, ירדו התלמידים וסבאג אל קברו של נריה ז"ל, ביקור קשה ולא פשוט לתלמידים שלמדו עם נריה באותה כיתה.

"בסיום העבודה במפגש השני, ירדנו לקבר של נריה, זה היה לא פשוט, זה חבר שהם למדו איתו באותה כיתה", מספרת סבאג. "זו היתה פעם ראשונה שירדתי לקבר וזה היה מאוד מרגש. אני לימדתי את נריה בכיתה י' והיה לי מאוד קשה, נריה היה האחיין של חברה הכי טובה שלי.

הוא היה שקט ומופנם, היה יושב בצד ומצייר, הוא היה מצייר מדהים. יש בישיבה תמונה שהוא צייר בעיפרון של הרב אליהו, ממש אחד לאחד. הוא היה תלמיד צנוע, נעים הליכות, מדבר בנועם ולעניין".