ח"כ שטבון נגד השמאלחזקי עזרא

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ עמרם מצנע (התנועה), זימן הבוקר (רביעי) דיון דחוף בוועדת החינוך על מקומו של השיח הפוליטי בבית הספר, זאת בעקבות פיטורי המורה לאזרחות שהתבטא באופן פוליטי.

כזכור, בראשית השבוע דווח על פיטוריו של מורה לאזרחות בתיכון בקריית טבעון, בעקבות תלונה של אחת מתלמידותיו שציטטה אותו מכנה את צה"ל "צבא אכזרי".

כצפוי, הדיון היה סוער ונציגי השמאל מילאו את חדר הוועדה. את המחנה הלאומי ייצגו רק ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי) וח"כ שמעון אוחיון (הליכוד ביתנו). ח"כ מצנע גרס כי למורה יש את הזכות ואולי אף את החובה להביע את עמדתו הפוליטית בסוגיות עקרוניות, אך בה בעת לעודד שיח ולהביא עמדות שונות בשיח.

הרחיבה את עמדתו ח"כ זהבה גלאון (מרצ) וכמוה ח"כ דב חנין (חד"ש) שטענו כי יש כאן סתימת פיות שראוי להוקיע.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (העבודה), אמר בדיון כי "מורה הוא קודם כל אדם וזכותו להביע את עמדתו. מוכרחים לעצור את ציד המכשפות הזה. מערכת החינוך של מדינת ישראל מפחדת לדבר, למשל מפחדים ללמד את ההיסטוריה של ישראל מאז 67'. בוודאי שאין מקום לעודד ביטוי של עמדות השוללות את קיומה של מדינת ישראל, אבל כל היתר לגיטימי ואף חשוב".

מנכ"ל רשת אורט, צביקה פלד, סיפר כי "שישים וחמש שנה שמרנו על אורט כרשת לא פוליטית בהווייתה, זו הרשת היחידה שמשרתת את כלל אוכלוסיית ישראל, על שלל המגזרים. ככזו, יש לנו שני דגלים בלבד – ערכים וטכנולוגיה, לא מעבר לזה. אבל, במגזר היהודי חלק משמעותי מהמדד הערכי שלנו זה גיוס לצה"ל".

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ תע"ל) תקף את חברי הוועדה על עצם הדיון. "אני לא מופתע מהפרשה, זו תופעה נרחבת באחרונה - ניסיון להצר צעדיו של זרם דעות מסוים. בכל בית ספר בהתנחלויות, למורים יש עמדה פוליטית מאוד מגובשת והם אומרים אותה".

ח"כ שטבון מהבית היהודי השיב לו "אתה מדבר?! תכניות הלימוד בבתי הספר הערבים בישראל מלמדות את פדואה טוקאן וראסן כנפאני שקראו להשמדת מדינת ישראל".

"הדיון כאן לא רק שלא רלוונטי, אלא אף עמוס בצביעות", הוסיף ח"כ שטבון. "גיוס לצה"ל הוא לא שאלה פוליטית אלא ערך דגל במדינת ישראל. שיח פוליטי פתוח הוא עניין ראוי וערך משמעותי בחברה דמוקרטית, אבל לכל חברה דמוקרטית יש ערכי דגל שהם לב ליבה".

הוא הדגיש כי "ברגע שמגיע מורה ויוצא חזיתית נגד ערכי הדגל של החברה, זו לא הבעת עמדה פוליטית – זו הסתה. לקרוא לצה"ל 'צבא אכזרי' זו הכפשה, ולא, זה לא לגיטימי. להתרברב על זה שצעקת 'ויוה פלסטין', זו לא עמדה פוליטית, זו כבר חתירה נגד ערכי היסוד שלנו".

בית הספר צריך לחנך לערכי הדגל של החברה, הסביר ח"כ שטבון, "צה"ל וציונות הם מערכי היסוד של ישראל. אסור לפחד מערכים, וכל אותם פלורליסטים בכאילו שקמים בעליהום על רשת אורט, עמוסי צביעות ושקר. זה פלורליזם אלים שמפחד מערכים, הוא פלורליסטי רק לכיוון שנוח לו".