השר אורי אורבך
השר אורי אורבךצילום: פלאש 90

השר לאזרחים ותיקים, אורי אורבך, מבקר בחריפות את תכניתו של שר הרווחה, מאיר כהן, לקצץ מקצבאות העשירונים העליונים על מנת לממן את התכנית למלחמה בעוני.

לדברי השר אורבך מדובר בלא יותר מאשר תכנית פופוליסטית שהעומדים מאחוריה מתיימרים להיראות בעיני הציבור כרובין-הודים, אך עושים זאת תוך הפיכת הקצבאות הביטוחיות למעין צדקה במקום לזכות של כל אזרח לקבל ממדינתו.

בדף הפייסבוק שלו כותב השר אורבך על הרעיון שהציג השר כהן בפני הממשלה: "לא יקום ולא יהיה הרעיון לקצץ את קצבאות הזקנה והילדים משני העשירונים העליונים ולהעבירם לעשירונים התחתונים. זהו פופוליזם של אלו שמתחזים לרובין הוד, אבל יגרמו לכך שהקיצבה הביטוחית תהפוך לצדקה. הקצבאות מגיעות לכל מי ששילם כל חייו ביטוח, ופגיעה מהותית כל-כך ברשת הביטחון הסוציאלית הזו תהיה בכייה לדורות".

עוד הוסיף אורבך וכתב כי המהלך מתחיל בפגיעה בשני העשירונים העליונים ובזכויותיהם, אך עם חלוף השנים המהלך ילך ויתרחב. "בכל שנה יורידו קצבאות לעוד עשירון, הציבור המבוסס יותר יבין שאין שום תמורה לתשלומי הביטוח שהוא מפריש כל חייו, ובמקום לממש את חובותיה לאזרחים המשלמים, המדינה תתייחס לאזרחיה כמו לנזקקים שעושים להם טובה".

לדבריו "קצבאות זקנה וקצבאות ילדים הן המעט שמדינה מודרנית חייבת לכל אזרחיה. אסור לפגוע בהן".

נזכיר כי על פי תכנית הנבחנת ונבדקת בידי ועדת אלאלוף כל משפחה משני העשירונים העליונים תממן בכאלף שקלים את התכנית למיגור העוני על ידי קיצוץ קצבאות הזקנה והביטוח הלאומי שלהם.

יצוין כי כהן עצמו הבהיר כי הקיצוץ עשוי להתפרס כבר בראשית התכנית גם לעשירון השמיני.