השר גדעון סער בוועדת הפנים
השר גדעון סער בוועדת הפניםפלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, קיימה היום (ראשון) דיון בנוגע למצבן של משפחות אשר עברו הליך פונדקאות בתאילנד ואינן יכולות להביא את ילדיהן לישראל.

הוועדה התכנסה בעקבות הצעה לסדר היום (דיון מהיר) אותה יזמו חברי הכנסת סתיו שפיר, ניצן הורוביץ ועדי קול.

בפתח הדיון הציג ח"כ ניצן הורוביץ את הקושי אותו חווים הזוגות, "אלה זוגות שהולכים לתאילנד משום שבישראל לא מאפשרים פונדקאות לזוגות בני אותו מין. גם בנושא האימוץ הם נדחקים לקצה הרשימה. חשוב לציין כי ניתן לקיים הליך פונדקאות גם במדינות מסוימות בארצות הברית, אולם הפריבילגיה הזו יקרה הרבה יותר ולפיכך שמורה למשפחות אמידות".

לדבריו, "מדובר בילדים ביולוגיים לאבות ישראלים שלפיכך זכאים לאזרחות ישראלית. מישהו בישראל החליט משום מה שהוא מחמיר יותר מכל המדינות בעולם. מה שטוב לכל מדינה מתוקנת צריך להיות טוב גם למדינת ישראל".

ח"כ הורוביץ הוסיף, כי הבעיה אינה רק של זוגות חד מיניים, משום שישנם גם זוגות הטרוסקסואלים אשר מקיימים הליכי פונדקאות בתאילנד.

ח"כ סתיו שפיר טענה כי הכול קשור ליחס הבעייתי, לדבריה, לו זוכים זוגות חד מיניים בישראל: "ההליך מייצר תחושה שמטרתו להפחיד את הזוגות ולגרום להם להימנע מכניסה לתהליך. אין ספק שלא היינו נקלעים למצב המורכב הזה לא היה מדובר בזוגות הטרוסקסואלים".

על כך הגיבו חברי הכנסת ניצן הורוביץ ועדי קול שמחו בהזכירם פעם נוספת כי הבעיה פוגעת גם בזוגות שאינם חד מיניים.

מנכ"ל משרד החוץ, ניסים בן שטרית, הגיב לדברים: "אין שחר להאשמה באפליה מגדרית כזו או אחרת. אין מדינה שמחויבת לאזרחיה שבחו"ל כפי שמדינת ישראל מחויבת. קיימת איגרת רשמית ממשרד החוץ התאילנדי שלפיה יש חשש שמדובר בסחר בבני אדם ושבין כה וכה התינוק בחזקתה של האם. לפיכך, ולמרות מורכבות המצב הפוליטי הנוכחי בתאילנד, הגענו לסיכום שלפיו האם תצטרך להגיע לשגרירות עם מכתב חתום שבו היא מוותרת על תינוקה. לכל זוג שינהג כך יונפק דרכון באופן מידי. אולם, ממשלת תאילנד הסכימה לדבוק בסיכום זה אך ורק עד לחודש נובמבר, שממנו והלאה לא תתאפשר פונדקאות בתאילנד".

אודי לדרגור, יו"ר עמותת אבות גאים, הסביר את מטרות המאבק הציבורי אותו הובילה העמותה וטען כי יש לאפשר פונדקאות בארץ גם לגברים: "ישנם מאות אנשים אשר מסתכלים בערגה על חלום ההורות שהולך ונמוג לנגד עיניהם בגלל הסחבת שיוצרת מדינת ישראל".

ח"כ עדי קול מחתה כנגד המאבק אותו הובילו לדרגור וחבריו: "הקמפיין נגד שר הפנים גדעון סער היה מאד לא ראוי. המדינה לא ישבה בחיבוק ידיים אלא עשתה כל שביכולתה. שר הפנים מחויב לקהילה הגאה".

גם יו"ר תא הגאים של הליכוד, אמיר אוחנה הגיב לקמפיין שבוצע כנגד שר הפנים: "אני סולד מהמתקפה על השר סער. משיחות שערכתי אתו ברור לי מעל ומעבר לכל ספק ששר הפנים ומשרדו עשו כל שביכולתם על מנת לתמוך בקהילה הגאה, גם במצבים שהיו פחות פופולריים".

בשורה משמחת הביאה עמה היועצת המשפטית של משרד הבריאות שהודיעה כי כבר בסוף השבוע הקרוב יפורסם תזכיר חוק שמאפשר גם ליחידים להשתמש בשירותיה של אם פונדקאית. לפי חוק זה הזכאות לפונדקאות תהיה שוויונית לחלוטין בין זוגות הטרוסקסואלים לשאינם כאלה.

את הדיון חתמה יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב שמחתה אף היא כנגד הקמפיין התקשורתי נגד שר הפנים סער: "גם הימנים תומכים בזכויות הקהילה הלהט"בית". בנוסף ביקשה ח"כ רגב לבדוק את תקינות התנהלותן של הסוכנויות אשר עוסקות בהליכי הפונדקאות והזכירה כי הוועדה בראשותה תלווה את הליך החקיקה מקרוב, זאת על מנת שיימצא פתרון ראוי לכל הזוגות עד נובמבר.