חברי כנסת באושוויץ
חברי כנסת באושוויץצילום : חיים צח לע"מ

שני מטוסים, בהם עשרות חברי כנסת, אישים וניצולי שואה, נחתו הבוקר (שני) בבסיס צבאי בקרקוב שבפולין.

רשויות הביטחון בפולין נערכו במבצע רחב היקף בהשתתפות שירות הביטחון הכללי כדי לאבטח את אירועי היום במקום נרצחו מיליוני יהודים לפני 69 שנים.

יושב הכנסת לא הגיע לאירוע בשל פטירת רעייתו ביום שישי האחרון.

ראשי משלחת הכנסת לפולין, יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין (ליכוד) ויו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, התקבלו בשער מחנה אושוויץ על ידי מנכ"ל המוזיאון, פיוטר סוורנסקי.

ח"כ לוין הודה לסוורנסקי ואמר "אנו עומדים בשער הגיהינום עלי אדמות. הביקור של משלחת חברי הפרלמנט של מדינת היהודים העצמאית והחזקה, ביחד עם ניצולים שהיו כאן ושרדו, מסמל את מחויבותה המוחלטת של ישראל להגנת העם היהודי כולו. השואה לא תישכח לעולם ולקחיה ימשיכו ויילמדו גם בדורות הבאים."

בתום טקסי הזיכרון תיערך בעיר קרקוב ישיבה היסטורית ומשותפת לכנסת ישראל ולפרלמנט הפולני.

את הח"כים מלווים עשרות ניצולי שואה, השופט העליון אליקים רובינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין וכן יושבי ראש הכנסת לשעבר שבח וייס ודליה איציק.

עשרות תחנות טלוויזיה ורדיו מרחבי תבל יסקרו בשידורים ישירים את טקס הזיכרון באוהל, ואת אמירת הקדיש ותפילת "אל מלא רחמים" מול האנדרטה לזכר הנרצחים.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון כתב מאמר שהתפרסם בכלי תקשורת רבים בעולם, "במרחק כמה צעדים מהקרמטוריום באושוויץ עמדתי, לבדי, בשקט. נגעתי בגדר התיל, שאינה מחושמלת יותר אך עדיין חדה ומאיימת. גודל האירוע שקרה כאן הציף אותי ברגש עז. במקביל חשתי ענווה עמוקה אל מול ההקרבה של החיילים והמנהיגים של האומות הרבות שהביסו את הצורר הנאצי. תקוותי היא שהדור שלנו והדורות הבאים יגייסו את אותה תחושה של מחויבות הדדית שתמנע מזוועות כאלה לקרות שוב, בכל מקום, לכל אחד ולכל קבוצה, ויבנו עולם של שוויון לכל".

בתוך כך, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, נשא דברים בטקס לציון יום השואה הבינלאומי במכון "משואה".

"יום השואה הבינלאומי הוא הזדמנות ערכית ומוסרית עבור הקהילה הבינלאומית ומדינות העולם החופשי, שישראל היא חלק בלתי נפרד מהן, לעמוד כחומה בצורה אל מול תופעות קשות אלו, ולומר בקול רם וברור: לא עוד!".

"לדרוש את הפסקת ההסתה הקשה נגד מדינת ישראל. להבהיר באופן חד משמעי כי לא נסכים לכפל לשון, לניסיונות להחרים את ישראל, לפעול נגדה במוסדות בינלאומיים ובמקביל לפזר הצהרות שווא על רצון לשבת אל שולחן המשא ומתן ולהגיע לשלום, שאנו במדינת ישראל מייחלים לו ומתפללים למענו, ונמשיך לעשות רבות כדי לנסות להשיגו עם מדינות האזור ועם שכנינו הפלסטינים", הוסיף.

החל מהשעה 14:00 יועבר האירוע בשידור חי באתר ערוץ 7.