לייט או דיאט?
לייט או דיאט?פלאש 90

תווית המזון מספקת לנו ידע אודות הערך התזונתי של מוצר המזון והרכיבים הקיימים בו.

קריאתה הינה בעלת חשיבת לתכנון תפריט נכון, ובעיקר לאלה מאיתנו שצריכים לשמור על תזונה מסוימת, כגון חולי סוכרת, רגישים לגלוטן ומי שמבקשים לשמור על דיאטה.

בעזרת תווית המזון ניתן להשוות בין שני מוצרים דומים: קרקרים, עוגות, מעדנים וכדומה, וכך ניתן להעדיף את המוצר שהנו מופחת שומן או\ו בעל ערכים תזונתיים גבוהים יותר.

מה צריך לחפש?

מרכיבי המוצר

הרכיב הראשון המצוין בטבלה הוא הרכיב העיקרי הקיים בו. שאר הרכיבים מופיעים אחריו ברשימה בסדר יורד מבחינת תכולתם במוצר. גם חומרי טעם, צבעי מאכל, חומרי שימור וכדומה צריכים להופיע ברשימת הרכיבים. כאשר מזון מכיל צבעי מאכל חובה לסמנם בתווית המוצר. הסימון יהיה לפי מספר E או בשם צבע המאכל.

טבלת ערכים תזונתיים

טבלה זו מפרטת את הרכב הקלוריות, כמות הפחמימות, החלבונים והשומנים ב- 100 גרם של המוצר. בחלק ממוצרי המזון ניתן לרכוש מידע בטבלה זו אודות ויטמינים (ויטמין c, ויטמיני B ) ומינרלים (סידן). כך לדוגמא נוכל להעדיף גבינה שתכולת הסידן בה גבוהה יותר. רצוי שיהיו במוצר כמה שיותר סיבים תזונתיים, ויטמינים וכדומה ולהפחית במוצרים שיש בהם צבעי מאכל, חומרים משמרים, חומרי טעם ושומנים רווים.

אחוז השומן במוצר

כמות השומן (בגרם) שיש ב- 100 גרם מזון מהווה למעשה את אחוז השומן במוצר. לדוגמא: ב- 100 גרם חטיף "במבה" יש 35 גרם שומן, ולכן זהו מוצר עם 35% שומן !!! מובן, שבדיאטת הרזיה נעדיף מוצרים עם אחוז שומן נמוך של עד 5 % שומן ב100 גרם מוצר- כלומר 5% שומן במוצר. חשוב לדעת, שלמרות שעל אריזות רבות רשום ללא כולסטרול או מופחת שומן, רצוי להסתכל בטבלה התזונתית: מתחת לשומן יש פירוט: כולסטרול, שומן רווי, שומן בלתי רווי, ורצוי שלא יהיה שומן רווי בכלל, שתורם רבות לעלית כולסטרול

האותיות הקטנות שמאחורי הקילוגרמים הגדולים

מופחת/ לייט/ קל = המוצר מכיל ב-1/3 קלוריות פחות מהמוצר המקביל שאיננו לייט. אולם, לעיתים המוצר המופחת עדיין יהיה עתיר קלוריות באופן יחסי. דיאט/ דל קלוריות = תכולת הקלוריות ב- 100 גרם מזון צריכה להיות עד 40 קלוריות. תכולת הקלוריות במשקה צריכה להיות עד 20 קלוריות ל- 100 מ"ל. דל נתרן (דל מלח) = מכיל לא יותר מ-100 מ"ג נתרן ל-100 גרם מזון. דל שומן = מכיל לא יותר מ-2 גרם שומן ל-100 גרם מזון. כמות הסוכר בו עשויה להיות גבוהה, ומכאן כמות הקלוריות הגדולה.

דל כולסטרול = מכיל לא יותר מ- 30 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מזון. ללא כולסטרול = מכיל עד 2.5 מ"ג כולסטרול ל-100 גרם מזון. ללא נתרן = מכיל עד 5 מ"ג נתרן ל-100 גרם מזון. ללא סוכר = במוצר אין סוכר. ייתכן שתכולת השומן בו תהיה גבוהה ולכן יכיל הרבה קלוריות. ללא תוספת סוכר = במוצר הבסיסי יש סוכר, אך לא הוסיפו לו מעבר לכמות הטבעית הקיימת בו.

עוד כמה דברים שלא בטוח שידעתם

•לרוב, תוויות המזון כתובות בכתב קטן (כמעט כתב סתרים), ופעמים רבות קשה אפילו למצוא אותן. סביר להניח שהיצרנים לא תמיד מעוניינים שתדעו בדיוק מהם המרכיבים.

•אנשים רבים הרואים "ללא תוספת סוכר", מסיקים שאלו מוצרים דיאטטיים, למרות שיש במוצרים הללו סוכר, הם רק ללא תוספת על הקיים. לרוב, הם גם מכילים יותר שומן על מנת שיהיו טעימים יותר.

•ומה לגבי טרנד המזון הטבעי והאורגני? המוצרים אומנם מגודלים בצורה טבעית יותר, אך מה לגבי הרכיבים, הכמויות והתכולה? לא תמיד ניתן לדעת. זאת ועוד, גם הפיקוח במקרה זה הוא קטן יותר.

איילת נדיב היא מנהלת מחלקת דיאטה בסטודיו סי