חיילים ביו"ש
חיילים ביו"שצילום: פלאש 90

מנכ"ל רשת אורט, צביקה פלג, התייחס הבוקר (ג) בערוץ 10 למורה אדם ורטה שזומן לשימוע לאחר שדיבר בפני תלמידים בגנות צה"ל.

בפתח דבריו ציין כי בשנת 2008 התפקד למפלגת הבית היהודי. "אני לא חושב שברגע שהתפקדתי מישהו יודע את דעותיי. מעולם לא הופעתי בשום פורום והבעתי את דעתי הפוליטית", אמר. "לא זכותי לקחת חלק בגופים המנהלים או בפורומים ולהביע את דעתי הפוליטית", הוסיף.

הוא סיפר על השתלשלות הדברים. "התלמידה פנתה למשרד החינוך בבקשה לטפל בנושא שהועבר על ידה. התבקשנו ממשרד החינוך לטפל במחנך. משרד החינוך פנה אלינו ולא אנחנו אליו, אמר המנכ"ל.

"ברגע שתלמידה פונה ומציפה בעיה זה חוזר אלינו לבירור", הוא הוסיף וציין כי "לא כל פניה תגיע לשימוע אבל צריך הבין שנערכה שיחה עם המורה עם מנהל בית הספר ולאחר שאמר את מה שאמר, שצה"ל הוא צבא לא מוסרי. חלק מהדברים הוא לא הכחיש בשימוע שנערך".

פלג סיפר כי לא רצה להיכנס לשימוע כי חשש ש"רוחו תשפיע על השימוע". הוא טען כי "טבעו של מנכ"ל רשת הוא להשפיע על השימוע ולכן לא רציתי להיות בשימוע. אנחנו לא עוסקים פה בבעיה פוליטית אלא ערכית, צה"ל, גיוס, סירוב פקודה".

"האם מורה שלא שירת בצבא או לא שירת את המדינה צריך להיות מורה לאזרחות?", שאל פלג. "אמרתי שכן ולכן אפילו כשראינו שהמורה לא שירת את המדינה היינו פתוחים", הוא הוסיף וציין כי "רשת אורט ישראל רוצה להעביר את הגיוס לצה"ל כערך מרכזי".

מנכ"ל הרשת סיכם את דבריו בדעתו שהחופש להביע עמדה הוא עד הבאת האני האישי שלי. "אתה בא לכיתה מתוך כריזמה, מתוך סמכות ובא לשכנע על סמך אלו אנשים אחרים. כשבא מורה ואומר הצבא לא מוסרי או לא עושה דברים מוסריים או "ויוה פלסטין", זה במטרה לרפות את ידם של התלמידים בגיוס לצה"ל ולא דעה אישית", הוא אמר.

משרד החינוך הגיב אתמול לפרשה ומנכ"לית המשרד שלחה איגרת למורים. במכתב שנשלח לעובדי ההוראה אין התייחסות למקרה הפרטני של אדם ורטה אבל קיימת הבהרה של הנהלים לשיח על נושאים פוליטיים והבעת הדעה האישית של המורות והמורים.

"אין ספק שדיון והבעת דעות בסוגיות הקשורות למחלוקות המעסיקות את החברה הישראלית הם חלק אינטגרלי והכרחי בהוראה ובלמידה משמעותית", כתבה מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן. "שליחותכם כמחנכים הינה להציג בפני תלמידיכם את ההשקפות המנוגדות באופן מאוזן, הגון ובלתי מוטה. עליכם לשקול בקפידה יתירה באלו מצבים הבעת עמדתכם האישית תורמת לתהליך החינוכי ומשמשת דוגמא למחויבות ערכית, ומאידך מתי היא עלולה להוביל למצב שיש בו משום הגבלת המחשבה והבעת הדעה של תלמידים או ערעור יחסי האמון ביניכם לבינם".