ג'ון קרי ומרטין הינדיק
ג'ון קרי ומרטין הינדיקצילום: פלאש 90
ראש המערך המדיני במועצת יש"ע, דני דיין, הגיב הבוקר (שישי) בביטול לפרטיו של נייר המסגרת האמריקני שנחשפו על ידי מרטין אינדיק, שליח ארה"ב למשא ומתן.

"נייר המסגרת האמריקאי כולל ככל הנראה השארת יישובים יהודים תחת שלטון ישראלי בשיטת 'הבלון על חוט'. כלומר: היישוב ורצועת כביש צרה שמובילה אליו. מכל צדי הכביש והיישוב - 'פלסטין'.

לדברי דיין, מסמך העקרונות האמריקני "בלתי ישים ובלתי קביל לחלוטין".

אינדיק טען בשיחות עם מנהיגים יהודיים בארצות הברית כי "רוב המתנחלים יישארו בבתיהם במסגרת הסכם. 75%-80% מהם לא יפונו במסגרת הסכם". בשיחה ציין אינדיק שהסכם המסגרת, שיוצג בשבועות הקרובים יתייחס לכל סוגיות הליבה שעל הפרק לרבות ירושלים, ענייני הפליטים והסדרי הביטחון.

אינדיק טען כי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אינו מתנגד לכך שמתנחלים מחוץ לגושי ההתיישבות יוכלו להישאר תחת ריבונות פלסטינית בעתיד, יהודים אלה יקבלו אזרחות פלסטינית.

עוד דווח כי נבחנת הצעה לפיצוי כספי למשפחות יהודיות שנעקרו מבתיהם ערב הקמת מדינת ישראל. על פי ההצעה, משפחות יהודיות שנאלצו לברוח ממדינות ערב בשנת 1948 יזכו בפיצוי, זאת בתקווה שמהלך מסוג זה יעורר תמיכה ציבורית רחבה בהקמת מדינה פלסטינית.

יו"ר השדולה למען הפליטים היהודים מארצות ערב, ח"כ שמעון אוחיון (הליכוד ביתנו), התייחס בשיחה עם ערוץ 7 לדיווח ולפיו יינתן פיצוי ליהודים שעזבו את בתיהם במדינות ערב. "גירושם של יהודים מארצות ערב לא זכה לתשומת לב והוזנח במשך שנים רבות. סיפור רכושם וזכויותיהם שלקחו מהם לא עלה מעולם על שולחן הדיונים.

יש כאן עוול היסטורי שצריך לתקן אותו", אמר ח"כ אוחיון. "אני לא יודע מה ההסכם המדיני כולל אבל בוודאי אני מברך על הסכם שידאג לטיפול מארצות ערב".

לדבריו, בלי שום קשר להסכם המדיני, היהודים מארצות ערב ראויים לפיצוי על הרכוש שהשאירו שם. "סוף סוף נשמעה בקול גדול הכרה בזכויות של היהודים - דבר שלא נשמע ולא הוזכר 65 שנים", טען אוחיון והדגיש "אנחנו מדברים על סדר גודל של כמעט מליון יהודים שעלו מארצות ערב כמו לבנון, מצרים, מרוקו ועיראק שרובם השאירו רכוש בצורה משמעותית ששווה מאות מיליוני שקלים.

ח"כ אוחיון סיפר כי ישנו רישום של כל קהילה וקהילה, המפרט כמה רכוש הושאר בארצות ערב. "אני מברך את משרד החוץ על העבודה הרבה ששם על סדר היום את נושא הפיצוי לפליטים היהודים שעלו מארצות ערב".