אימון להצלחה
אימון להצלחהמרכז אלה

בחיינו כהורים אנחנו מרגישים לא פעם מתוסכלים. אנחנו מתקשים לעמוד בקצב שהילד מכתיב, מתקשים לתת לו את הזמן, הסבלנות והיחס שהוא צריך ומאשימים את עצמנו באירועים הקשורים לחיי הילד. כדי להתמודד עם תחושות התסכול הללו, לפעמים כל מה שצריך הוא שינוי גישה. איך תצליחו להיות המאמנים של ילדכם?

כאשר מהלך בקבוצת כדורסל לא עובד המאמן לא יצעק על שחקניו או יעניש אותם. הוא יתמקד במציאת פתרון ובאימון השחקנים כך שיבצעו את המהלך טוב יותר במשחק הבא. כל מאמן יודע שהשחקן שלו ישתפר אם רק יתאמן הרבה. הוא ינסה גישות שונות וטכניקות שונות, עד שימצא את הדרך לשפר את הביצועים של השחקן. באופן דומה, הורים יכולים להיעזר בכלים שונים על מנת "לאמן" את הילד לפעול בצורה שונה, להגשים את מטרותיו ולפתח גישה חיובית יותר לחיים. לפניכם מספר כלים שימושיים:

להתייחס לאירועים באופן רגוע, שקט, עקבי ותכוף: יש ילדים, בעיקר כאלה עם בעיות קשב וריכוז, אבל לא רק, שצריך להזכיר להם לעשות דברים מסוימים, לפעמים אפילו כל יום, או כמה פעמים ביום. לדוגמא: ילדים שמגיבים בכעס ובצעקות. על ההורה לומר "במקום לצעוק, דבר בקול רגוע והסבר לי מה הבעיה. כשאתה צועק, אני לא יכול להבין אותך ולא יכול לעזור לך". אחרי פעם אחת שזה יקרה, אין ספק שזה ימשיך לקרות. הילד לא עושה "דווקא", הוא פשוט אינו שולט בתגובתו, ובלהט הרגע הוא מתפרץ. אם נמשיך להגיד לו ולאמן אותו, בסופו של דבר, הוא ילמד לרסן את תגובותיו. חשוב מאוד להתייחס אל התנהגויותיו של הילד באופן רגוע, שקט, עקבי ותכוף. לא לוותר ולא להתייאש.

אסטרטגיה קבועה: את רוב בעיות ההתנהגות של ילדים ניתן לפתור על ידי אסטרטגיה קבועה: (א) זיהוי הבעיה, לדוגמה: הילד שלי לא מתמודד טוב עם שינויים; (ב) ניסיון לפתור את הבעיה בלי להאשים את הילד או את עצמך; (ג) לא להעניש; (ד) חשיבה מרובה על הדרך הטובה ביותר להבין את הילד ולעזור לו; (ה) הענקת ידע לילד, כך שידע להתמודד עם הבעיה. חשוב להבין כי לעתים הילדים יחשבו שהדרך שלהם היא הדרך היחידה ולכן קשה להם לקבל את העצות שלכם. עם זאת, התמידו בדרככם ואל תוותרו!

לימוד: כאשר הורה מלמד את הילד שלו ללכת בפעם הראשונה, הוא נותן לו תמיכה, תוך סבלנות אין סופית, עד שהילד לומד ללכת. אף הורה לא יעניש את הילד שלו כי הוא לא מצליח ללכת. באותו אופן, יש ללמד את הילדים להימנע מהתנהגות בלתי הולמת, או מהרגל מגונה. יש לספק את הידע הדרוש ולדאוג שהילד יעשה חזרות ותרגולים על מה שלמד. הדרך הזו, אולי תדרוש מכם יותר זמן ומאמץ מאשר ענישה, אך תלמד את הילד מיומנות ותעזור לו לשמור על מוטיבציה גבוהה יותר. עם הזמן הוא גם ידע ליישם בעצמו את מה שילמד, ולא יצטרך את ההורים שיגידו לו מה לעשות.

הומור: למדו את הילד לקבל בהומור את הטעויות שהוא עושה. הדרך שבה אתם, כהורים, תגיבו לטעות, תלמד את הילד שמותר לעשות טעויות, שזה קורה לכולם, ושכאשר זה קורה אסור להתייאש וצריך לקום על הרגליים ולהמשיך הלאה. דוגמא אישית הכרחית כאן- התייחסו בהומור לטעויות שלכם והראו לילד שגם אתם טועים וממשיכים הלאה אל היעד.

צלמו את החיים בבית: זהו כלי מצוין לאימון! צלמו במצלמת וידאו אירועים בולטים מהחיים בבית במהלך מספר ימים. בסוף השבוע צפו כמשפחה בסרט. לאחר מכן שוחחו על מה שראיתם וכל אחד יביע את התחושות והתובנות שלו. ילדכם יבין כיצד נראית ההתנהגות שלו מהצד; יראה, לדוגמה, כמה חדרו מבולגן בעיניים של מישהו אחר וילמד לקבל את השוני של האחר. נסו לא להתנגח אלא התמקדו בהווי המשפחתי מזווית הומוריסטית. המטרה היא ללמוד וליהנות מהחוויה.

ישנם כלים נוספים רבים שתוכלו להכניס לארגז הכלים שלכם כהורים. הדרכת הורים תסייע לכם לפתח כלים אלה ולהתאים אותם למשפחה הייחודית שלכם.

ד"ר זיוה שגיא היא דוקטור לפסיכולוגיה. מאמנת אישית ומטפלת בשיטת ד"ר שגיא בילדים, מתבגרים ובוגרים עם הפרעת קשב וריכוז.