נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאנירויטרס

האיראנים שבים על הצהרותיהם ולפיהן אין להם כל כוונה לגדוע את תכנית המחקר הגרעינית שלהם ולפרק צנטריפוגות.

בראיון ליומן ערוץ 7 אומרת ד"ר אמילי לנדאו, ראש פרויקט בקרת נשק וביטחון אזורי במכון למחקרי ביטחון לאומי, כי לא ניתן לראות בהצהרות אלה ניסיון הונאה של המערב אלא להיפך, אמירות גלויות שבהן האיראנים חושפים את כוונותיהם ויעדיהם. "הם אומרים הכול במפורש".

נזכיר כי את ההצהרות האחרונות השמיע שר החוץ האיראני במינכן אתמול (שבת) ולפיהן אין כל קשר בין התחמשות למחקר, מדע וטכנולוגיה ועל כן אין כל כוונה להפסיק את תכנית המחקר הגרעינית שלך ארצו. דבריו אלה משתלבים עם דברים קודמים שאמר ושאמר גם הנשיא האיראני רוחני ולפיהם איראן לא תפרק ולו צנטריפוגה אחת או כל אלמנט מתכנית העשרת האורניום.

ד"ר לנדאו מזכירה כי הקהילייה הבינלאומית ובראשה הP 5+1 קבעו כי יש צורך בפירוקן של 15.000 צנטריפוגות מתוך 19,000, ובין הצנטריפוגות שיש לפרק יש לכלול את אלף הצנטריפוגות המתקדמות המהוות את האיום המשמעותי ביותר, אך מנגד האמירות האיראניות נשמעות ברורות ונחרצות ולפיהן לא תפורקנה הצנטריפוגות. עוד היא מציינת כי ככל הנראה האיראנים עובדים על הכנתן של צנטריפוגות מתקדמות אף יותר, דור חדש העשוי להיות מסוכן אף יותר בשל המהירות בה ניתן להכשירו לפעולה.

"ככל שמפתחים דור מתקדם יותר ויותר ניתן יהיה לקחת אורניום בדרגה של 5 אחוזים, שכאלה יש להם מאגר עצום הנשמר על פי הסכם הביניים, ולהעשיר במהירות גבוהה מאוד ובטווח זמן קצר מאוד", אומרת לנדאו המציינת כי "מכל עבר ניתן להתרשם שלאיראנים אין שום כוונה לוותר על היעד הגרעיני שלהם וזה לא מפתיע".

לדבריה לא ברור על מה סומכות מעצמות המערב כאשר נציגיהן מדברים על קיומו של סיכוי כלשהו להגיע להסכם כולל. היא מזכירה בהקשר זה את דבריו של אובמה על סיכויי 50 אחוזים להגיע להסכם, דברים שגם הם תמוהים לנוכח ההצהרות האיראניות. זאת בעוד אין התייחסות למאגר האורניום ברמת 5 אחוזים והמשך הפיתוח והמחקר שיחד עם הצנטריפוגות המתקדמות מלמדים על שמירת היכולת האיראנית בה בשעה ש"אין שום דבר מכיוונם של המנהיגים באיראן שילמד על ירידה וויתור על האפיק הצבאי".

עוד מוסיפה לנדאו ומציינת את ההקלה בסנקציות ככזו שגם היא תורמת לחיזוק העקשנות האיראנית.

באשר למניע המוביל את מעצמות המערב להתעלם ממכלול הנתונים הללו סבורה ד"ר לנדאו כי מדובר ברצון עיקש שלהן לראות בדיפלומטיה אפיק שמסוגל להניב תוצאות של ממש. "אף אחד לא רוצה להגיע למסקנה שבה לא תהיה ברירה אלא להכריז על כשלון הדמוקרטיה".

לדבריה התמונה האמיתית ברורה לכולם כאשר אליה מצטרפות התלהמויות של הנציגים האיראנים והשתלחויות במערב כדוגמת הצהרותיהם האחרונות של רוחני וזריף כמו גם הנחת הזר על קברו של מורנייה שאחראי לרצח מאות אמריקאים, כל אלה הם יריקה בפניה של ארה"ב, אומרת לנדאו, אך עם זאת מעדיפה ארה"ב ומעדיפות מדינות המערב להציג כל סעיף קטן שבו האיראנים נאותו לקבל תכתיב כמו העובדה שאינם מעשירים אורניום יותר מעשרים אחוז לגולת הכותרת ומנגד להתעלם מכל שאר הנתונים, וכל זאת בשם השמירה על הדיפלומטיה ככזו המסוגלת לפתור בעיות.

"ארה"ב עייפה ממלחמות והמצב הכלכלי לא פשוט. לא רוצים שם עימות ולכן נוח לכולם להאמין שיש דרך למשא ומתון מוצלח", היא אומרת ומדגישה כי גם אובמה שאומר שישיב את הסנקציות במידה והאיראנים לא יעמדו בהתחייבויותיהם מקפיד שלא להגדיר במדויק מה הן ההתחייבויות הללו על מנת שלא ימצא את עצמו מחויב להגיב בהתאם. כך גם שאר המעצמות שאינן רוצות להציב קו אדום לכישלון התהליך ו"אולי בעוד שנה וחצי האיראנים יפרשו עם המאגר של 5 אחוז והפיתוחים שהמשיכו לפתח שם בשנה וחצי הללו ועם הצנטריפוגות המתקדמות ועוד לא דיברנו על המתקן באראק. איראן שומרת על כל האלמנטים הקריטיים שמאפשרים צעידה מהירה לנשק גרעיני".