תינוק בברית מילה
תינוק בברית מילהצילום: פלאש 90

על רקע המאבק נגד מצוות ברית מילה שהולך ותופס תאוצה במדינות באירופה, נועדה משלחת שהורכבה מבכירי אגודת ישראל בארה"ב, עם איירה פורמן, השליח המיוחד של משרד החוץ האמריקאי לפיקוח ולמאבק באנטישמיות.

מטרת הפגישה היתה לדון במאמצים הנעשים בתחומי שיפוט שונים סביב הסוגיה הטעונה וכדי לבלום את הסחף במדינות אירופה נגד מצוות המילה.

במשלחת השתתפו הרב משה היינמן, רב ביהמ"ד אגודת ישראל בבולטימור ומבכירי המוהלים בארה"ב, הרב חיים דוד צוויבל סגן נשיא אגודת ישראל באמריקה, והרב אבא כהן, מראשי אגו"י בארה"ב ומנהל המשרד בוושינגטון.

הפגישה נמשכה למעלה משעה ובמהלכה הועלו רעיונות שונות כיצד להתמודד עם האתגרים המונחים לפתחם של יהודי אירופה במדינות בהן כבר נחקקו חוקים נגד מצוות המילה, ובמדינות בהן התהליך בעיצומו.

במהלך הדיון נידונו ונלמדו פסקי הדין של בית משפט בגרמניה, חוקים שהוצעו בדנמרק ובנורבגיה, המלצות רשמיות של ארגונים בשבדיה ובדנמרק, וההחלטה שהתקבלה באחרונה על ידי האסיפה הפרלמנטרית של מועצת אירופה, נגד ברית מילה.

במהלך הפגישה הביע פורמן דאגה עמוקה על המומנטום והסחף ההולך וגדל נגד ברית המילה באירופה, וציין כי ההשלכות המעשיות עלולות להיות שליהודים רבים לא תהיה ברירה אלא לעבור למדינות בהן אין מגבלה לקיים מצוות הדת, "וזהו כמובן דבר שלא ניתן לעלות על הדעת", אמר.