המוסד לביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומיצילום: פלאש 90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ אמנון כהן (ש"ס), לפיה המוסד לביטוח לאומי יחויב לדרוש את תשלום דמי הביטוח לכל המאוחר עד תום שבע שנים מהמועד לתשלום.

דמי ביטוח שתשלומם לא נדרש בתקופה האמורה לא ייגבו עוד, ואי תשלומם לא יפגע בזכויות לקצבה או לגמלה. הגבלה זו לא תחול אם המבוטח עצמו גרם לכך שלא ניתן היה לדרוש ממנו את תשלום דמי הביטוח במועד או אם התברר שהיה מודע לקיומו של החוב.

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), אמר בדיון, "אני שמח שהנושא, שכבר נדון בכנסות קודמות ולא הצליח להבשיל לכדי חקיקה, מתקרב לשם בצעדים בוטחים. משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי השכילו להכיר בעוול שנגרם למבוטחים".

ח"כ כהן ציין "אזרחים רבים פנו אלי והתלוננו כי הצטברו להם חובות בני עשרות שנים בביטוח הלאומי. ברוב המקרים מדובר באי תשלום דמי ביטוח לאומי בחודשים שבין סיום התיכון לגיוס לצה"ל, בהם לא היו כלל מודעים לצורך לשלם".

בנוסף, אישרה היום ועדת העבודה, הרווחה והבריאות לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לפיה המוסד לביטוח לאומי יוכל להפעיל שיקול דעת ולא לגבות חובות של מבוטח שנפטר, מתוך גמלת שאירים או תלויים שמקבלים קרוביו.

עו"ד חנן פוטרמן מהמוסד לביטוח לאומי אמר כי "כיום אין לעובדי הביטוח הלאומי אפשרות להפעיל שיקול דעת במקרים כאלה. מחיקת החוב תתאפשר בהתאם לקריטריונים שייקבעו על ידי המוסד".