קטע ממגילת טוביה
קטע ממגילת טוביהצילום: שי הלוי, באדיבות רשות העתיקות

גרסה שנייה ומשודרגת של אתר "הספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה ע"ש ליאון לוי" עלתה היום לאויר.

באתר, שכתובתו deadseascrolls.org.il, ניתן לצפות בכ-10,000 קטעים חדשים שהועלו לרשת, באיכות שטרם נראתה. זאת, לצד הסברים על מגוון כתבי יד, ובהם ספר שמות בכתב בעברי קדום, שמואל א' ו-ב', מקצת מעשה התורה, שירי עולת השבת וירושלים החדשה.

שנה חלפה מאז שהשיקה רשות העתיקות את "הספרייה המקוונת של מגילות מדבר יהודה ע"ש ליאון לוי".

הספרייה מציגה מאות קטעי מגילות שצולמו באיכות חסרת תקדים, במצלמה ייחודית שפותחה לצורך העניין ופועלת במעבדת שימור המגילות של רשות העתיקות בירושלים. יותר מחצי מיליון משתמשים ברחבי העולם כבר ביקרו בספרייה.

25,000 מבקרים חדשים נכנסים לאתר מדי חודש. חוקרי המגילות והציבור הרחב יכולים - באמצעות מחשב או טלפון נייד - לצפות במגילות ולחקור אותן, ולחוות את אחת התגליות הארכיאולוגיות החשובות ביותר במאה העשרים.

הגרסה מעודכנת של הספרייה המקוונת כוללת שיפורים רבים: 10,000 תצלומים מולטי-ספקטרליים, מידע נוסף על כתבי היד המוצגים כבר כיום באתר, תרגום עמודי התוכן לגרמנית ולרוסית נוסף על השפות הקיימות, שיפור במהירות העלאת התצלומים, מנוע חיפוש מהיר יותר, קישור לדף הפייסבוק החדש ולטוויטר, ועוד.

כחלק מפרויקט מגילות מדבר יהודה פותחה בשיתוף פעולה בינלאומי מערכת לשימור ולניטור של המגילות, המתבססת על תצלומים מולטי-ספקטרליים. מטרת המערכת לוודא שהמגילות מטופלות כראוי ונשמרות בתנאים מיטביים, המחקים את התנאים ששמרו עליהן 2000 שנים במערות מדבר יהודה, עד לגילויין.

במהלך החודשים הקרובים תותקן המערכת במעבדת שימור המגילות של רשות העתיקות. ניטור קטעי מגילות לאורך זמן בעזרת טכנולוגיה ייחודית זו הוא חלק מן המפתרון המדעי לאתגר השימור של המגילות העתיקות.

רשות העתיקות החלה לקדם שיתוף פעולה עם גורמים מהארץ ומחו"ל כדי לשלב בספריה המקוונת גם תעתיקים ותרגומים של קטעי המגילות. כן ישולבו בגרסאות הבאות של האתר תצלומים נוספים, כלים לחוקרים, מידע על שימור המגילות, אפשרויות חיפוש מתקדמות, ועמודי תוכן בשפות נוספות.