לא לשכוח את החוק. שר החינוך
לא לשכוח את החוק. שר החינוךדוברות משרד החינוך

בהמשך להחלטת רשת אורט לאפשר למורה אדם ורטה לחזור ללמד לאחר השימוע שנערך לו לאור התבטאויות חוזרות בדבר אי-מוסריותו, לכאורה, של צה"ל, פנו חברי תנועת "ציונות משפטית" אל שר החינוך, שי פירון, בבקשה שיתערב וימנע את המשך חשיפתם של התלמידים לדעותיו האנטי-ישראליות, לדבריהם.

במכתבם ציטטו המשפטנים את המטרה הראשונה שנקבע בחוק לחינוך הממלכתי - "לחנך אדם להיות אוהב אדם, אוהב עמו ואוהב ארצו, אזרח נאמן למדינת ישראל..." – והתריעו כי השארת תלמידי ישראל בידי עובדי הוראה המחנכים אותם לכך שמדינת ישראל וצבא ההגנה לישראל אינם מוסריים מנוגדת למטרה זו ועלולה להוות כר פורה לעידוד השתמטות או תמיכה במעשים מעין מעשיה של ענת קם, שהורשעה בעבירת ריגול בשל הדלפת מסמכים צבאיים מסווגים אליהם נחשפה במהלך שירותה הצבאי.

בהתייחסם לטענות שנשמעו מצד תומכיו של ורטה על כך שמדובר ברדיפה על רקע דעות ופגיעה בחופש הביטוי טענו כי מדובר בטענות מתחסדות הנגועות בצביעות שכן קול המוחים לא נשמע כאשר המורה ישראל שירן פוטר בשעתו לאחר שהתבטא נגד חובת הלימוד של "מורשת רבין" בבתי הספר, וציינו כי רק לאחרונה נחשף שמנהל ביה"ס ע"ש אלתרמן בת"א, רם כהן, שמיהר להתייצב באמצעי התקשורת כדי להגן על חופש הביטוי של אדם ורטה אמר בראיון שנערך עימו כי יתקשה להעסיק מורה המתגוררת ביו"ש בשל השקפת עולמה.

לשיטתם, "כל מורה זכאי להחזיק בעמדות פוליטיות כרצונו (כמובן, כל זמן שאין בהן כדי לעבור על החוק) וזוהי זכותו הדמוקרטית, אך מכאן ועד ניסיון לעשות נפשות לעמדותיו מתוך התלמידים שנמסרו להשגחתו רב המרחק... המורה הפועל במערכת החינוך הישראלית מכח החוק, מקבל מנדט ממדינת ישראל כדי לחנך אך לא כדי לעשות שימוש בתפקידו לשם אינדוקטרינציה של עמדותיו האישיות!".

את מכתבם חתמו בציטוט דבריו של מ"מ נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר, השופט שניאור זלמן חשין: "ואם חשקה נפשו של המורה והמחנך בקלחת הפוליטיקה דווקא, יפשוט מעליו אצטלא של הוראה וילך לו ויעסוק בפוליטיקה כאוות נפשו, אך על סף בית האולפנה אל תדרוך עוד כף רגלו, ולא ירעיל נשמותיהן של תינוקות של בית רבן בנבכי פוליטיקה" ובקריאה לשר החינוך להימנע מהפקרתם של ילדי ישראל לחינוך אנטי-ציוני ואנטי-ישראל ולנקוט צעדים חריפים יותר כלפי המורה מאלה שננקטו.