עיני והשר בנט
עיני והשר בנטאביעד וייצמן

שר הכלכלה נפתלי בנט חתם היום (רביעי) עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני על צו הרחבה שישפר באופן משמעותי את תנאי העסקתם של עובדי ענף הניקיון במגזר הפרטי.  

יו"ר ההסתדרות עיני אמר במסיבת העיתונאים כי "שיפור תנאי ההעסקה של כלל עובדי הניקיון בארץ הינו חלק מהמהפכה החברתית שמובילה ההסתדרות. צו ההרחבה חותם מהלך מורכב שמטרתו העיקרית הייתה לחזק את העובדים החלשים במשק ולהחזיר להם את הכבוד".

עיני הודה לשר בנט על שיתוף הפעולה בדרך לשינוי מציאות החיים של העובדים בישראל. "תודה גם לצביקה אורן, יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים ונשיא התאחדות התעשיינים, על העשייה המשותפת למען המטרה". 

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, הצטרף לדברי עיני והוסיף כי "אחרי הצעדים החשובים שיזמנו למען שיפור תנאי העסקתם של עובדי הניקיון במגזר הציבורי, אני מברך על כך שאנו משלימים את המהלך באמצעות השוואת תנאי ההעסקה של עובדי הניקיון למגזר הציבורי.

זו בשורה חשובה לעשרות אלפי עובדים ולבני משפחותיהם מאחר ומדובר לא רק על התוספות בתלוש השכר אלא בהסדרה של תנאים סוציאליים שמעניקים לעובד תנאים המאפשרים קיום בכבוד. מדובר בציבור רחב שעבודתו הקשה ראויה לתגמול הולם ואני שמח על כך שההסתדרות הובילה את המאבק הזה בנחישות. כעת, המטרה היא להביא להסכם דומה שישפר גם את תנאי העסקתם של עובדי השמירה והאבטחה במגזר הפרטי ואנו נמשיך לעשות לילות כימים כדי לוודא שזה יקרה בתקופה הקרובה".

מה יקבלו העובדים?

א.    תנאי שכר טובים יותר – שכר המינימום של עובדי הניקיון במגזר הפרטי, יעמוד מעתה מעל לשכר המינימום במשק ויתעדכן מעת לעת כלפי מעלה בצמוד להסכמי המסגרת במגזר הציבורי. עובד ניקיון במגזר הפרטי שמועסק במשרה מלאה יהיה זכאי לשכר של  4,646 ₪ (תעריף שעתי בגובה 24.98 ₪), כאשר שכר המינימום של אחראי משמרת בתחום הניקיון לא יפחת מ-4,852 ₪ (תעריף שעתי – 26.09 ₪). כמו כן, החל מהשנה השנייה ואילך כל עובד יהיה זכאי לתוספת ותק שעתית.

ב.     קרן השתלמות לכל עובד – עובדי הניקיון במגזר הפרטי יהיו זכאים מעתה לקרן השתלמות בדומה לעובדי המדינה כאשר הפרשות המעביד יעמדו על 7.5% והפרשות העובד על- 2.5%. המעסיק על פי צו ההרחבה יהיה מחויב להפריש עבור העובד תשלומים חודשיים לקרן ההשתלמות, החל מיום 1.10.2014או תחילת עבודתו של העובד, לפי המאוחר.

ג.      הגדלת הפרשות המעביד לקרן הפנסיה - סך כל ההפרשות לפנסיה, הכוללות את חלקו של העובד וחלקו של המעביד, יעמוד אצל עובדי הניקיון במגזר הפרטי על 21.83%, וגם שיעור זה צפוי לעלות באחוז נוסף החל מיולי 2015.

ד.     תשלום דמי הבראה על פי תעריף המגזר הציבורי – עובדי הניקיון במגזר הפרטי יקבלו מעתה דמי הבראה הגבוהים ב-13% מהמחויב בדין, כלומר 423 שקלים ליום הבראה. מספר ימי ההבראה ייקבע על פי ויתקם של העובדים כאשר המינימום בקרב עובדים חדשים יעמוד על 7 ימים. התעריף נכלל בערך השעה.

ה.    הפרשה לקופת גמל בגין רכיבי החזרי הוצאות – בהתאם לכללים הנהוגים לגבי עובדי המדינה.

ו.       תנאים נלווים במקום העבודה - שי לחג פעמיים בשנה כאשר עלות כל שי תעמוד לפחות על 212 ש"ח.

ז.       סבסוד ארוחות – במקומות עבודה אשר בין כתליהם קיים מזנון המסובסד על ידי מזמין השירות, יהיה עובד, המבצע את עבודתו בפועל באותו מקום עבודה, זכאי לרכוש, בסבסוד המעסיק, ארוחה באותו מזנון תמורת הסכום שאותו משלמים בעד אותה ארוחה, עובדי מזמין השירות המועסקים באותו מקום העבודה.

ח.     בגדי עבודה וציוד – הצו קובע כי על המעסיקים בענף הניקיון לדאוג לספק על חשבונם, לפחות 2 סטים של מדי עבודה, מדי שנה כאשר מובהר בהסכם כי מעתה המעסיק לא יוכל לדרוש מעובדיו תשלום פיקדון כלשהו בגין בגדי העובדה או הציוד ולא ינכה על כך שום סכום ממשכורתו של העובד.