אפשר גם זול בהרבה. נוער ישראלי בפולין. ארכיון
אפשר גם זול בהרבה. נוער ישראלי בפולין. ארכיוןפלאש 90

בישיבה התיכונית 'קול מבשר' שבמבשרת ציון הבינו שיציאה למסע לימודי בפולין תהיה יקרה עד בלתי אפשרית עבורם והחליטו לבחון אפשרות לצאת למסע מקביל לזה שמציע משרד החינוך אבל באופן עצמאי. הגילויים הכלכליים שגילו מדהימים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אלרן קרל, רכז חברתי בישיבה, המספר כי כאשר התבררו המשמעויות הכלכליות של נסיעה לפולין במתווה משרד החינוך כינסו אנשי הצוות את התלמידים ופרסו בפניהם את הנתונים לפיהם מסע שכזה יעלה בין 6,000 ל-7,000 שקלים לבד מהוצאות נלוות כ"בזבוזים" וכיוצא באלה.

התלמידים הבהירו כמעט מיידית שמסע כזה במחירים שכאלה פשוט בלתי אפשרי לנוכח מצבם הכלכלי של משפחותיהם. עם זאת במהלך השיחה עם התלמידים העלה אחד מהם הצעה לפיה יארגנו הם עצמם מסע עצמאי. החבורה כולה לא האמינה שהדבר אפשרי, אך לאחר דין ודברים הוחלט לבחון את ההיתכנות של מהלך שכזה.

שני תלמידים לקחו על עצמם את המשימה לברר את הנתונים האמיתיים והעלו מסקנות מרתקות. לפני הבדיקה פירקו אנשי הצוות והתלמידים את המסע לגורמיו – ההדרכה, הלינה, ההסעות, הטיסה וכו' והחלו לבדוק את העלויות הריאליות של כל אחד מהסעיפים בנפרד.

קרל מספר כי כאשר נבחרו טיסות זולות יותר מאלה שהציע משרד החינוך, אכסניות במקום מלונות יוקרתיים, השכרת מדריכים פולניים דוברי עברית המתגוררים שם במקום מדריך מהארץ הדורש תנאי 4 כוכבים בחדר מבודד, התוצאה הייתה – 2100 שקלים בלבד. כשליש מהמחיר אותו נדרשו לשלם על החבילה המקובלת על ידי משרד החינוך.

בדבריו מקפיד קרל שלא להתעמת עם מה שמוגדר כפוליטיקה ועם מוסדות חינוך אחרים, אך עם זאת הוא מעלה חשש שמא ניתן מונופול לחברה אחת או שתיים המנהלות את המסעות וכשזוהי המציאות וכשמדריכים מתעקשים על תנאי VIP, התוצאה היא מחירים בשמיים, שמקשים על משפחות רבות בישראל לשלוח את הילדים והופכים את המסעות למעשה למסעות לעשירים בלבד.

קרל מציין בדבריו כי על מנת לקיים את המסע הלימודי נדרשו אנשי הישיבה לקיים אותו בתקופת החופש, כלומר בחופשת פסח המתקרבת, שכן אם המסע היה מתבצע בתקופת לימודים היה עליהם לקיים אותו אך ורק על פי הפרמטרים שדורש משרד החינוך, קרי החבילה היקרה.

עוד הוא מוסיף ומספר כי לקראת הביקור בפולין נערכים התלמידים ומכינים אותו לימודית. הם לומדים את החומר הנוגע לכל מקום ומקום בו יבקרו, מכירים את ההיסטוריה שלו ונערכים לקראת מה שהם צפויים לפגוש בו, מהלך חינוכי המכין אותם גם ערכית אל המפגש הקשה בפולין. לדברים אלה נכון להוסיף את האווירה הסגפנית באופן יחסי שמלווה את הסיור ומותאמת בשל כך יותר לסיור שתכליתו היכרות עם מאורעות השואה.

קרל נשאל אם החבילה שמציע משרד החינוך אינה כוללת גם סוגיות של אבטחה וביטוח שעלויותיהן גבוהות ואולי משום כך המחיר גבוה הרבה יותר. לדבריו אמנם מדובר בתוספות מתבקשות אך כאלה שאינן מצדיקות פער עצום כל כך. הוא שב ומזכיר את תנאי המדריך המושכר מהארץ ואת הטיסה דווקא מ'אל על' מבלי לבחון עלויות ב'ארקיע' או 'ישראייר'. לדבריו אמנם מובן הרצון להטיס את התלמידים בחברה הלאומית, אך עם זאת נכון גם לבחון הורדת עלויות באופן יעיל ואמתי. לטעמו גם אם תיכללנה בחבילת הסיור תוספות הכרחיות עדיין הפער עצום. "אפשר לייעל את המערכת".