משמר הגבול, מג"ב, לוחמים, שוטרים, יהודה ושומר
משמר הגבול, מג"ב, לוחמים, שוטרים, יהודה ושומרצילום: פלאש 90

בשיחה עם ערוץ 7 מספרת חיה רבינוביץ', תושבת הישוב אחיה שבגוש שילה, על היחס ההזוי, כהגדרתה, אותו קיבלו נשים תושבות אש קודש והסביבה שנעצרו אתמול (שלישי) משום שלא הייתה בידיהן תעודת זהות, ובעיקר היחס לו זכו התינוקות שאיתן.

בראשית הדברים מזכירה רבינוביץ כי 7 נשים תושבות האזור נעצרו וחמש מהן הועברו לתחנת המשטרה בשער בנימין. היא עצמה הגיעה למקום יחד עם נשים נוספות על מנת להביע תמיכה בעצורות שחלקן בהריון וחלקן עם ילדים קטנים כדבריה.

רבינוביץ', שבסופו של אותו יום שחררה בערבות את העצורות, מספרת כי כאשר הגיעו לתחנת המשטרה נמנעה מהן הכניסה למקום, אך תחושתן הייתה שעליהן לוודא שהנשים מקבלות יחס אלמנטארי מתחייב ובעיקר שהתינוקות שבידיהן זוכים לטיפול הכרחי. הן פנו אל השוטרים ושאלו אם הנשים מטופלות ובמענה השיב להן השוטר שבמקום כי "פתחו להן שולחן", אולם דבריו אלה התייחסו לכל היותר לנשים העצורות עצמן ולא לתינוקות שבידיהן.

כאשר שאלו אם לתינוקות יש מזון, טיטולים וביגוד מתבקש נענו על ידי השוטרים כי יש לאמהות הכול והטיפול בתינוקות אינו חלק מהאחריות שלהם, כך לדברי רבינוביץ' המספרת כי לאחר מכן כאשר שאלה מדוע לא דאגו לתינוקות הוסיפו השוטרים וטענו כי על הנשים עצמן לדרוש את צרכי התינוקות ועליהן מוטלת האחריות לכך. עוד היא מספרת כי את אחת הנשים העצורות, אם צעירה, פגשה בשעת ערב כאשר היא בהלם מוחלט שיתכן והלם זה הוא שמנע ממנה להבין שיש באפשרותה לבקש תנאים הכרחיים עבור התינוק שבידה. "אם אחרת, בהריון מתקדם, הייתה עם תינוק על הידיים במשך כל אותן שעות. לא הייתה לה עגלה להניח את התינוק, לא היה כלום. כמו שהיא לקחו אותה, וגם היא סיפרה שבמשך כל השעות הללו לא החליפה טיטול. זה דבר מינימאלי בהתייחסות לתינוקות חסרי ישע שנמצאים במקומות כאלה".

"הם הגיעו לשם בשעה ארבע או ארבע ורבע ושוחררו בשעה עשר. האמהות נעצרו ללא תיק עם ציוד. לא היה להן שום דבר. לא היו להם טיטולים להחלפה. כל אחד יודע שזה דבר בסיסי ולא היה להן אותו", היא אומרת ומוסיפה: "כששאלתי את השוטרים מה קורה, הם לא הבינו על מה אני מדברת".

כאמור, בשעת לילה שוחררו העצורות לביתן וכעת "אנחנו חושבות מה נכון לעשות עם זה", היא מספרת.

מדוברות מחוז ש"י של המשטרה, אליה העברנו את הטענות, לא התקבלה תגובה. במידה ותגיע תגובה נפרסמה במלואה.