מנחם אליעזר מוזס
מנחם אליעזר מוזסצילום: פלאש 90

בנאום חריף שנשא במליאת הכנסת תקף יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מוזס את משרד האוצר, וטען כי הגיע הזמן להפריך אחת ולתמיד את הטענה לפיה הציבור החילוני נושא על גבו את הציבור החרדי.

בהביאו הוכחות ודוגמאות הוכיח מוזס כי מדובר בדמגוגיה זולה ומנותקת מהמציאות וכי בפועל, הציבור החרדי ממן את השאר ולא ההיפך.

את דבריו פתח במחאה על פסיקת בג"ץ בענין אי תיקצוב בחורי ישיבות שמעמדם הצבאי טרם הוסדר ואת הודעת החשב הכללי על עצירת מיידית של תקציבי כלל תלמידי הישיבות. "שוב מתערב בג"ץ בנושא שאינו בסמכותו. הרי הכנסת מקיימת דיונים מרתוניים בעניין. בית המשפט הפך את עצמו לגוף פוליטי אנטי-דתי. כל פסיקותיו, דמגוגיות ומטרתן אחת: שיסוע וקיטוב החברה הישראלית. הפסיקה הרי לא תשנה כלום. תלמידי הישיבות ימשיכו בלימודיהם והכנסת תמשיך בהליכי חקיקת חוק הגיוס. אם לא די בכך וכדי להוסיף חטא על פשע, הורה החשב הכללי לשלול באופן קולקטיבי את תקציב חודש ינואר לכלל המוסדות התורניים. לא רק למיעוט התלמידים שהפסיקה חלה עליהם וגיוסם נדחה, אלא לכלל התלמידים. אילו בית המשפט היה פוסק פסיקה שערורייתית כזו לגבי הסטודנטים באוניברסיטאות, היתה קמה מחאה כמו המחאה החברתית והציבור הכללי היה יוצא כולו לרחובות".

מוזס המשיך ואמר: "שר האוצר אמר על ההחלטה כי על כל האזרחים לשאת בנטל באופן שווה. לדבריו "יש שוויון גם בחובות וגם בזכויות, אין החרגה בחוק". שיסביר לי כבוד שר האוצר, על איזה שוויון זכויות הוא מדבר? אנחנו חיים באותה מדינה? החרדים שווי זכויות במדינה? במה, בחינוך בו אנו מתוקצבים בפחות מחצי משאר ילדי ישראל? בתקציבי הישיבות שתקציבן קוצץ כמעט לחלוטין ועכשיו עוד נוספה גם פסיקת הבג"ץ? בדיור? בחברות בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות? בשיעור ההעסקה בחברות ממשלתיות ובמשרדי הממשלה? והוא בא ומצהיר על שוויון זכויות?!

מוזס אמר כי הציבור החרדי מממן את שאר האזרחים מעצם היותו כח צרכני. הוא הציג את סקר הלמ"ס שקבע כי משק בית עם שלושה ילדים תורם לכלכלת המדינה הכי הרבה. משפחה כזו מוציאה על צריכה פי 1.3 ממשק בית ללא ילדים. "איגוד יצרני המזון פירסם לפני מספר שנים, כי הציבור החרדי בלבד צורך מוצרי יסוד בכ-6 מיליארד ₪ בשנה. רק המע"מ על סכום זה הוא כמיליארד ₪ בלי המסים העקיפים. קל מאוד להגיד שהחרדים חיים על הגב של משלם המסים החילוני. אבל בפועל החרדי הוא זה שמחזיק על גבו את החילוני. מי תורם יותר, הציבור החרדי הרוכש את מספר הדירות הגבוה ביותר בישראל, או החילוני?"

"מדהים הדבר, שלמרות שהציבור החרדי הוא התורם הגדול ביותר לכלכלת ישראל, הוא דווקא הנהנה הקטן ביותר מתקציביה. תקציב משרד החינוך עומד על כ-40 מיליארד ₪. אך התקציב לחרדים הוא בקושי מיליארד אחד, בשעה ששיעורו במערכת החינוך עומד על כ-25% ובגיל הרך על יותר משליש. תקציב משרד התרבות עומד על למעלה ממיליארד ₪. כמה מתוכו מופנה למגזר החרדי? אפס! זהו שוויון הזכויות שעליו מדבר שר האוצר? זה הפירוש למילים "אנחנו מממנים אתכם" בלקסיקון החדש?"

"אתם חוזרים ומדקלמים שהחרדים הם עלוקות. סחטנים. פרזיטים החיים על חשבון השני ונמאס לממן אותם ולשאת אותם על הגב שלנו". הגיע הזמן להפריך אחת ולתמיד את הטענה השקרית הזו. אנחנו לא חיים על חשבונכם. לא נישאים על הגב שלכם. אנחנו תורמים לכלכלה הרבה יותר מכם!"

הרב מוזס סיים את דבריו בדברי פוסק הדור הרב וואזנר "התורה היא נצחית והאנשים הבוגדים האלה מאבדים עצמם ומדינתם לדעת. ירחם השם על עמו ותורתו".