לומדים גמרא באמצעות המחשב
לומדים גמרא באמצעות המחשבדוברות רשת אמי"ת

בבית החינוך אמי"ת בנים במודיעין משקיעים מאמצים רבים על מנת להאהיב את לימוד הגמרא על התלמידים.

מנהל בית החינוך, הרב איתמר חייקין, בשיתוף עם הרב צחי גרין - רכז מדעי הטכנולוגיה ומורה לתנ"ך וגמרא בבית החינוך, הקימו פרוייקט חדש וייחודי: "לימוד גמרא דיגיטלי".

בפרוייקט החדש, התלמידים לומדים בתחילה את הגמרא מתוך הספר, עורכים הכרות עם הכתב ועם שיטת הלימוד הייחודית. במקביל לכך, משובצים במערכת גם שיעורי גמרא מסוג חדש - "גמרא דיגיטלית". שיעורי גמרא ממחושבים מחברים בין הטקסטים העתיקים לתכנות הממוחשבות המעודכנות ביותר, ולעולם הדיגיטלי בו חיים היום הילדים.

במוסד מציינים כי בפרוייקט החדש, הפך לימוד הגמרא משיעור מורכב ולעתים מרתיע לשיעור אליו מחכים התלמידים בקוצר רוח.

הרב צחי גרין אמר כי "לאחר לימוד פשט הגמרא אנו עולים לקומה נוספת בה התלמיד מתחבר למסר של הסוגיה דרך עולם של מדיה אותו הוא מכיר היטב. דרך תוכנות מתקדמות התלמידים מתחברים לטקסט של האמוראים והתנאים. אנו נותנים מקום לדרך בה כל אחד מבין את האופי ההלכתי, החברתי והערכי של כל סוגיה- בדרכים יצירתיות ודיגיטליות".

הרב גרין מסביר שכאשר התלמידים מנתחים את הטקסט של הגמרא באמצעות יצירת סרטי קומיקס בעזרת תכנת go animate, לדוגמא, "ההבנה של הטקסט היא מהירה בצורה מפתיעה".

הוא ציין כי את השפה הארמית עימה נפגשים התלמידים לראשונה בימוד הגמרא, הם לומדים להכיר ולהבין דרך תוכנות לניתוח טקסט כמו wordelle שעוזרות להם להכיר את המילים השכיחות, להבין איך השפה התלמודית בנויה, "את הנתונים השונים התלמידים לא כותבים במחברות, כמובן, אלא אוספים בקבצי google form לאיסוף נתונים".

מתן, תלמיד כיתה ז', סיפר כי השיעור עוזר לו להבין את מה שהולך בגמרא בדרך שונה ומיוחדת, "ערכנו סרט אנימציה להמחיש חלק מהגמרא והדבר עזר לנו להתבונן בגמרא ולשנן אותה כדי להכין את הסרטון".

נועם , גם הוא מכיתה ז' אמר כי שיעור גמרא נעשה פתאום מעניין. "למדתי איך בונים קומיקס ואיך עושים מבחנים מקוונים בעזרת גוגל פורם. לימוד בסגנון הזה עזר לי להבין מצוין את הסוגיה בגמרא - וגם היה כיף!".

הרב איתמר חייקין מסכם: "אנו מאמינים שהתורה עצמה לא משתנה ולא עתידה להשתנות אבל הלומד עצמו - משתנה ללא הרף. אם לא נבין את זה ונמשיך ללמד את הילדים היום כמו שלמדו בעבר - שלא נתפלא אם הם, תלמידי המאה ה-21, מרגישים ניתוק. עלינו למצוא דרכים יצירתיות כיצד לרתום את הטכנולוגיה ללמידה ובאמצעותה להתחבר ללימוד התורה והגמרא".