אולמרט בבית המשפט. ארכיון
אולמרט בבית המשפט. ארכיוןצילום: פלאש 90

בדברים חריפים מתייחס יו"ר ועד מתיישבי גוש קטיף, אליעזר אורבך, לדבריו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ולפיהם עקורי ההתנתקות מגזימים בתיאור הטראומה שעברו על מנת למנוע מהלך דומה בעתיד.

נזכיר כי אולמרט אמר בראיון ל'אולפן שישי' בערוץ 2 כי הוא "אמנם מכבד את הכאב האישי של כל אדם שנאלץ לעזוב את ביתו, אבל אני חושב שהם ניפחו, טיפחו והגזימו את תיאור הטראומה הזו בין היתר כדי להקשות על כל תהליך אפשרי בעתיד".

בראיון ליומן ערוץ 7 תוהה אורבך כיצד קורה שהעקורים גם גורשו מהעיר וגם כעת מואשמים ומוכפשים באופן חריף שכזה. לדבריו כחלק מהכשרת השטח לעקירה הבאה יש נכונות בתקשורת לגיוס כללי הכולל גם גיוס של "השטויות של אולמרט" כלשונו.

אורבך מזכיר את האישום החריף שהפנתה לעברו של אולמרט ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה לבחינת הטיפול בעקורים. בהכרעתה קבעה הוועדה שהמדינה כשלה באופן חמור בטיפול בעקורים והדגישה את אחריותו האישית של אולמרט לדברים.

בדבריו הזכיר אורבך עד כמה עמלו הוא ואנשי ועד העקורים בשנת 2007 קשות על מנת להביא את אהוד אולמרט לשטח בו אמורה לקום עיר שתאכלס בתוכה את העקורים. הוא מזכיר כי ביקור במקום אמור היה להיות חלק מתפקידו של אולמרט ואחריותו, אך אלמלא הלחצים שהפעילו לא היה מגיע למקום.

באירוע זה, הוא מזכיר, הכריז אולמרט כי בתוך תשעים יום יוסדרו כל ההחלטות הממשלתיות והמנהלתיות להקמת העיר החדשה. על אף הכרזה פומבית זו רק בדצמבר 2010 זכה הוא עצמו לחתום על ההסכם מול הרשויות לבניית ביתו שלו, וזאת רק משום שעד לאותו תאריך לא ניתן היה לחתום. הבטחות לחוד ומעשים לחוד.

בהקשר זה הוא מזכיר גם את עשרים המשפחות שבראשן עומד אבי פרחן, משפחות נווה ים, שעד היום אין להן ולו תחילתו של פתרון. עוד הוא מזכיר כי גם הועדה הממלכתית עצמה קבע כי גם אם היו מהעקורים שלא שיתפו פעולה עם הרשויות הרי שהאחריות לטיפול בהם מוטלת על כתפיה של המדינה ולא ניתן להאשימם גם בכך.

הוא מציין בדבריו כי בשעה בה מצא אולמרט לנכון לומר את הדברים, ליל שבת, היו הוא וילדיו ונכדיו ספונים בקראווילה שבה הוא עדיין מתגורר, שמונה שנים וחצי אחרי העקירה, וסועדים את סעודת השבת. לדבריו של אולמרט התוודע רק במוצאי שבת.

"בשבועיים שלושה האחרונים כולם מתגייסים לעקירה הבאה והכול כשר, גם השטויות שאדון אולמרט מוציא לתקשורת. אין לי ספק בכך. במקום שאולמרט ישב בביתו וישתוק הוא משמש שליח ציבור לדברים הללו. זה נשמע הזוי לחלוטין. אבל אני מקווה שהזיכרון של עם ישראל לא קצר מדי ויזכרו את המעללים של האדון אולמרט".