מזהיר. רוזנטל
מזהיר. רוזנטלפלאש 90

חברי הכנסת מיקי רוזנטל (העבודה), חיים כץ (ליכוד-ביתנו) וזהבה גלאון (מרצ) הגישו בשיתוף התנועה לחופש המידע הצעת חוק המבקשת להביא לכך שחוק חופש המידע יחול גם על בתי החולים הפרטיים.

בישראל קיימים בתי חולים המספקים שירותי בריאות מגוונים לכלל תושבי המדינה. חלק מבתי החולים הללו נוסדו טרם קום המדינה, ומאוגדים עד היום תחת עמותות שונות (כגון "נשות הדסה" ועוד).

בין בתי החולים הפרטיים הגדולים בישראל ניתן למצוא את בתי החולים הדסה ושערי צדק בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק, בית החולים האיטלקי בחיפה ועוד.

ההצעה לא תחול על בתי חולים המופעלים על ידי חברות עסקיות ומטרתם היא השאת רווחים לבעלי המניות, דוגמת אסותא בת"א ומדיקל סנטר בהרצליה.

חברי הכנסת מציינים, כי בתי החולים הללו אמונים על בריאותם ושלומם של מיליוני חולים, ועל אף שהבעלות עליהם היא פרטית – הם מהווים חלק בלתי נפרד ממערך הבריאות הציבורית.

לטענתם, בתי חולים הללו נהנים מתמיכת כספי ציבור, ולפיכך ראוי כי ישתפו את הציבור במידע ויהיו חשופים לביקורת ציבורית.

ח"כ מיקי רוזנטל אומר, כי "המשבר הכספי אליו נקלע בית החולים 'הדסה' מחדד את חשיבותו של החוק. אילו ביה"ח הדסה היה פועל בשקיפות ציבורית ייתכן מאוד והוא לא היה מגיע לפשיטת רגל. שקיפות לא רק מונעת לא שחיתות, אלא גם מנתבת באופן נכון את כספי הציבור ואנחנו רשאים לדעת מה נעשה בכספינו וכיצד הוא מנוצל".

עו"ד אלונה וינוגרד, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, מוסיפה כי "הצעת חוק חשובה זו נועדה למנוע מצבים, כפי שקורה עם בית חולים הדסה. יש קשר ישיר בין חובת הדיווחיות וההתנהלות השקופה של מוסד לבין התנהלותו התקינה. בתי החולים הפרטיים שעובדים ללא מטרות רווח הכלולים בחוק, בפועל מבצעים עבודה הלכה למעשה של בית חולים ציבורי, וכך צריך להתייחס אליהם גם בהיבט של חופש מידע".